Arturia KeyLab Essential 88 MK3: Volledige Review van Dit MIDI Keyboard met 88 Toetsen
Muziekbundel
Arturia
5 min
0

5 min
0

De Arturia KeyLab Essential 88 MK3 is een compleet en veelzijdig USB/MIDI keyboard met 88 toetsen, ontworpen voor zowel pianisten als producers die werken met software-instrumenten en DAW's (Digitale Audio Werkstations). Dit model biedt een uitstekende balans tussen het gevoel van een pianoklavier en de flexibiliteit van een synth-klavier, waardoor het geschikt is voor verschillende muzikale toepassingen. Het keyboard is een fantastische keuze voor muzikanten die het gevoel van een volledige 88-toetsen setup willen, terwijl ze ook profiteren van de moderne voordelen van MIDI en software-integratie.

Arturia KeyLab Essential MK3 88 Aanbiedingen

Bekijk aanbiedingen van de Arturia KeyLab Essential MK3 88 bij:

Functionaliteiten en kenmerken

De KeyLab Essential 88 MK3 is uitgerust met 88 aanslaggevoelige toetsen die een balans bieden tussen de responsiviteit van een pianoklavier en de lichtheid van een synth-klavier. Dit maakt het geschikt voor het spelen van zowel pianopartijen als elektronische muziek. Het keyboard wordt geleverd met 9 faders, 9 encoders en 8 RGB-verlichte pads, waarmee je moeiteloos controle hebt over je DAW of virtuele instrumenten. De faders en knoppen maken de bediening van je software intuïtiever, en dankzij de RGB-verlichte pads kun je bijvoorbeeld in Ableton Live makkelijk clips triggeren of drums programmeren.

Een van de grootste voordelen van de KeyLab Essential 88 MK3 is de naadloze integratie met Arturia's software, zoals Analog Lab en de V-Collection. Analog Lab biedt toegang tot duizenden klanken, variërend van klassieke analoge synths tot prachtige piano's en orkestrale instrumenten. Dit betekent dat je een enorme bibliotheek aan geluiden tot je beschikking hebt, zonder dat je extra software hoeft aan te schaffen.

Daarnaast krijg je bij aanschaf van de KeyLab Essential 88 ook Ableton Live Lite en de UVI Grand Piano. Ableton Live Lite is een populaire DAW die je in staat stelt om direct muziek te maken, terwijl de UVI Grand Piano zorgt voor een authentieke pianoklank. Dit maakt het pakket compleet en klaar voor gebruik, of je nu een beginner bent of een gevorderde muzikant.

Let op: Controleer altijd bij de aanbieder welke software gratis is meegeleverd om zo teleurstellingen te voorkomen.

Bediening en integratie

Wat deze KeyLab Essential MK3 nog gebruiksvriendelijker maakt, is de integratie met verschillende DAW's. Het keyboard beschikt over transportknoppen waarmee je functies zoals play, stop en record kunt bedienen, zonder dat je telkens naar je muis hoeft te grijpen. Bij veel DAW's zoals Ableton Live, Logic Pro en Cubase, kun je gebruik maken van kant-en-klare scripts die speciaal zijn gemaakt voor de KeyLab Essential 88. Dit betekent dat je niet zelf alle MIDI-parameters hoeft te programmeren, maar meteen aan de slag kunt.

Dankzij de MIDI-out poort is het mogelijk om ook externe hardware, zoals synthesizers en drumcomputers, aan te sturen, terwijl de USB-aansluiting zorgt voor een eenvoudige verbinding met je computer. Verder heeft het keyboard ook een aansluiting voor een sustainpedaal, wat essentieel is voor pianisten die expressieve pianopartijen willen spelen.

Toetsen en klavier

Een van de sterkste punten van de KeyLab Essential 88 MK3 is het klavier zelf. Met 88 toetsen biedt het de volledige reikwijdte van een traditionele piano. De toetsen zijn zorgvuldig ontworpen om een balans te vinden tussen het gevoel van een piano-actie en een synth-klavier. Dit maakt het ideaal voor muzikanten die zowel traditionele pianomuziek als elektronische muziek willen spelen, zonder dat ze moeten inleveren op de speelervaring. Bekijk ook mijn persoonlijke muzieknoot voor meer info over de toetsen.

Wat vinden gebruikers van de Arturia KeyLab Essential 88 MK3?

Gebruikers van de Arturia KeyLab Essential 88 MK3 zijn over het algemeen erg positief over het apparaat, vooral vanwege de combinatie van functionaliteit, veelzijdigheid en betaalbaarheid. De semi-gewogen toetsen worden vaak geprezen vanwege hun responsiviteit, die dicht bij het gevoel van een echte piano komt, maar toch licht genoeg is voor elektronische muziekproductie. Dit maakt het keyboard ideaal voor zowel pianisten als elektronische muzikanten.

Veel gebruikers zijn ook enthousiast over de uitgebreide software-integratie. Het keyboard werkt naadloos samen met Arturia’s Analog Lab en andere software zoals Ableton Live Lite, FL Studio, en Logic Pro, wat de workflow voor muziekproductie aanzienlijk verbetert. De vooraf ingestelde DAW-scripts maken het eenvoudig om snel aan de slag te gaan zonder dat je zelf uitgebreide MIDI-instellingen hoeft te programmeren. Bovendien bieden de faders, encoders, en RGB-verlichte pads veel controle over verschillende parameters in je DAW, wat zorgt voor een intuïtieve en hands-on ervaring.

Een ander sterk punt van de KeyLab Essential 88 MK3 is de stevige bouwkwaliteit. Het apparaat is relatief licht (ongeveer 8,5 kg), wat het makkelijk te verplaatsen maakt tussen studio en podium. Gebruikers waarderen ook de grote mate van connectiviteit, zoals de MIDI-uitgang, USB-C aansluiting, en ingangen voor een sustainpedaal.

In tegenstelling tot wat sommigen misschien denken, heeft de Arturia KeyLab Essential 88 MK3 wél een expressiepedaal-ingang. Dit biedt gebruikers de mogelijkheid om dynamische controle toe te voegen aan hun spel, wat vooral handig is voor expressieve uitvoeringen. De algehele consensus is dat de KeyLab Essential 88 MK3 een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding biedt, dankzij de uitgebreide functies en software-integratie, en zowel geschikt is voor beginners als ervaren producers.

Al met al is de Arturia KeyLab Essential 88 MK3 een zeer gewaardeerde keuze voor wie op zoek is naar een betaalbaar, veelzijdig en krachtig MIDI-keyboard met volledige 88 toetsen.

Persoonlijke muzieknoot

Wanneer je overweegt om pianostukken te spelen is de 88 toetsen versie natuurlijk geweldig. Het apparaat heeft aanslaggevoelige toetsen, maar deze zijn niet gewogen of semi-gewogen. Dat maakt de piano ervaring natuurlijk een stuk minder. In plaats daarvan zijn het synth-action toetsen, wat betekent dat ze lichter aanvoelen dan de gewogen toetsen van een echte piano of volledig gewogen MIDI-keyboards.

Je kunt hiermee sneller spelen, maar let op: het biedt niet de zware, realistische feel van een volledig gewogen pianoklavier. Toch zorgt de aanslaggevoeligheid ervoor dat het keyboard expressief kan worden gebruikt, met dynamiek afhankelijk van hoe hard je de toetsen aanslaat.

Dus aan de ene kant wordt de piano ervaring met dit soort toetsen iets minder, en aan de andere kant is het juist weer erg geschikt om digitale synthesizers te spelen. Dit soort afwegen heb je altijd want er nou eenmaal geen enkel model wat alles te bieden heeft. Dat zou het overigens ook erg saar maken maar dat is meer een persoonlijke mening.

Specificaties

• 88 aanslaggevoelige toetsen
  • 9 faders en 9 encoders voor volledige DAW- en softsynth-bediening
  • 8 RGB-verlichte pads voor het triggeren van drums of clips
  • Transportknoppen voor play, stop, record, etc.
  • Pitch- en modulatiewiel
  • MIDI-out en USB-aansluiting
  • Sustainpedaal-aansluiting
  • Inclusief Analog Lab, Ableton Live Lite, en UVI Grand Piano
  • Afmetingen: 1260 x 262 x 64 mm
  • Gewicht: 8,5 kg

Conclusie

De Arturia KeyLab Essential 88 MK3 is een veelzijdig en krachtig MIDI-keyboard dat zowel pianisten als elektronische muzikanten aanspreekt. Met zijn uitgebreide softwarepakketten, uitstekende integratie met DAW's en zijn 88-toetsen klavier, biedt het een complete oplossing voor muziekproductie en live performance. Het is een uitstekende keuze voor iedereen die op zoek is naar een betrouwbaar MIDI-keyboard met alle nodige functies om direct aan de slag te gaan.

Misschien ook interessant