Misschien ben je ook gek op synthesizers en vraag je jezelf af welke synth's bij welke muziekstijl werden of worden gebruikt. Ze spelen namelijk een belangrijke rol in de muziekgeschiedenis en hebben een grote rol in de sounds van de muziek. Hieronder vind je een overzicht van de meest voorkomende muziekstijlen die grotendeels door synthesizers werden (worden) bepaald waarbij het type en merk synth wordt vermeld.
Ik ben bevoorrecht en één van de gelukkigen die sommige synthesizers heb mogen bezitten of bespelen.
Van sommige synthesizers zijn virtuele software synthesizers verkrijgbaar zoals via de Roland Cloud of Arturia. De originele synth's uit vroegere tijden zijn bijna niet te betalen dus een virtueel model biedt misschien uitkomst. In the Box (Computer) werken met alle instrumenten en geluiden direct onder de knoppen heeft ook wel wat. Ook worden er soms nieuwe versies uigebracht zoals de Oberheim OB-X8, vaak met meer mogelijkheden en effecten toegevoegd. Laten we de stijlen en instrumenten eens tot elkaar brengen.
1. Elektronische muziek
Kunstenaars: Jean-Michel Jarre, Kraftwerk, Tangerine Dream
Synthesizers: Moog Minimoog, ARP 2600, Yamaha CS-80
Elektronische muziek is een breed genre dat draait om het gebruik van elektronische instrumenten zoals synthesizers. In de jaren '70 waren pioniers zoals Kraftwerk en Jean-Michel Jarre verantwoordelijk voor het introduceren van synths in de mainstream. Synthesizers zoals de Moog Minimoog en ARP 2600 boden krachtige analoge oscillatoren en filters, wat leidde tot futuristische, mechanische geluiden die het genre definiëren.
Persoonlijk: De ARP Omni was overigens m'n eerste synthesizer in de jaren '80, geen 2600 maar toch een ARP. De Minimoog heb ik voor een paar jaar geleden als virtueel instrument aangeschaft en maakte deel uit van de DAW Luna die door UAD wordt aangeboden.
2. Synthpop (jaren '80)
Kunstenaars: Depeche Mode, Duran Duran, Eurythmics
Synthesizers: Roland Jupiter-8, Yamaha DX7, Korg PolySix
Synthpop, een subgenre van pop, was in de jaren '80 immens populair door het gebruik van synthesizers om pakkende melodieën en ritmische grooves te creëren. De Roland Jupiter-8 werd veel gebruikt vanwege zijn rijke polyfone mogelijkheden, terwijl de Yamaha DX7 met zijn FM-synthese nieuwe digitale klankmogelijkheden bood. Synthpop wordt gekenmerkt door elektronische beats, heldere leads, en strakke basslines.
Persoonlijk: De DX-7 kon ik in die tijd niet betalen dus werd het een DX-27. Jaren later heb ik zowel de DX7-1 en DX7-2 in m'n bezit gehad. De Polysix vond ik vroeger al een lelijk klein ding, dat is overigens nooit veranderd.
3. New Wave
Kunstenaars: New Order, Gary Numan, The Human League
Synthesizers: Oberheim OB-X, Roland SH-101, Sequential Circuits Prophet-5
New Wave combineerde de energie van punkrock met nieuwe synthesizertechnologieën, wat leidde tot dansbare, futuristische geluiden. De Sequential Circuits Prophet-5 bood gebruikers de mogelijkheid om geluiden op te slaan, wat het een geliefd instrument maakte bij New Wave-artiesten. De Roland SH-101 was populair vanwege zijn eenvoudige interface en krachtige basgeluiden.
Persoonlijk: De Oberheim XA maakt deel uit van de Arturia software synthesizers en zit bomvol met vette geluiden. De OB-X8 staat om m'n wenslijstje maar is redelijk duur in aanschaf.
4. Techno
Kunstenaars: Derrick May, Carl Craig, Juan Atkins
Synthesizers: Roland TR-909, Roland TB-303, Korg MS-20
Techno, dat ontstond in Detroit in de late jaren '80, maakt gebruik van synthesizers voor repetitieve ritmes en mechanische, soms futuristische klanken. De Roland TB-303 bas synthesizer werd beroemd door zijn karakteristieke acid sound, en de Roland TR-909 drumcomputer leverde de kenmerkende beats van het genre.
Persoonlijk: De Roland Cloud biedt de TR-909 drummodule aan als virtuele drumcomputer. Heerlijk om mee te stoeien maar dat geeft natuurlijk niet het vintage gevoel.
5. House
Kunstenaars: Frankie Knuckles, Larry Heard, Daft Punk
Synthesizers: Roland TB-303, Yamaha DX7, Roland Juno-60
House-muziek heeft zijn wortels in de dansvloeren van Chicago en maakt gebruik van funky, elektronische grooves. De Roland Juno-60 werd veel gebruikt voor zijn warme, analoge akkoorden, terwijl de TB-303 werd ingezet voor diepe, dansbare baslijnen.
Persoonlijk: Ook hier komen we de DX7 weer tegen, maar laten we de Juno-60 niet vergeten waar m'n orgelleraar helemaal op los ging na de orgelles. Ja beste lezers, onder de Juno stond een Hammond B3, en daar mocht ik als jochie op spelen. Hoe cool is dat? Overigens zijn er tegenwoordig voldoende zeer goede clones verkrijgbaar die niet alleen een stuk lichter zijn, maar ook goedkoper. Dit heeft overigens niets met het House-Tijdperk te maken.
6. Industrial
Kunstenaars: Nine Inch Nails, Front 242, Ministry
Synthesizers: Sequential Circuits Prophet-5, Roland Juno-106, Korg MS-20
Industrial muziek gebruikt synthesizers om vervormde, mechanische en vaak agressieve klanken te creëren. Synths zoals de Prophet-5 en Juno-106 speelden een cruciale rol in het maken van ruwe, metaalachtige geluiden die kenmerkend zijn voor dit genre.
Persoonlijk: De Juno 60 en 106 vallen bij eigenlijk in hetzelfde rijtje, de 60 kwam uit in 1982 als opvolger van de Juno-6, en de 106 kwam uit in 1984 als opvolger van de Juno 60. De Juno-60 stond bekend als warmer en voller, maar ook met minder problemen dan de 106.
7. Ambient
Kunstenaars: Brian Eno, Aphex Twin, The Orb
Synthesizers: Roland JD-800, Yamaha DX7, Korg Wavestation
Ambient muziek richt zich op het creëren van atmosferische en etherische soundscapes. De Korg Wavestation was bijzonder geschikt voor ambient vanwege zijn vermogen om complexe, evoluerende geluiden te creëren, terwijl de Yamaha DX7 hielp bij het ontwikkelen van diepe, ruimtelijke klanken.
Persoonlijk: De Korg Wavestation heb ik als module gehad, de JD-800 heb ik ooit links laten liggen bij een synthesizerhandelaar maar deze zijn nog steeds online te koop te vinden. Ik maak wel gebruik van de JD-800 virtuele versie van de Roland Cloud. De DX7 heb ik al genoeg over gezegd.
8. Progressieve rock
Kunstenaars: Pink Floyd, Yes, Genesis
Synthesizers: MiniMoog, Mellotron, ARP Odyssey
Synthesizers speelden een grote rol in progressieve rock, waar bands als Pink Floyd en Genesis complexe, symfonische klanken creëerden. De MiniMoog werd gebruikt voor zijn rijke basgeluiden en leadpartijen, en de Mellotron voor zijn orkestrale strijker- en koorklanken.
Persoonlijk: Bij de electronische muziek (1) heb ik al iets geroepen over de MiniMoog en van ARP weet je inmiddels dat m'n eerste synthesizer een Omni was.
9. Hip-Hop en Trap
Kunstenaars: Kanye West, Travis Scott, Metro Boomin
Synthesizers: Roland TR-808, Moog Voyager, Elektron Analog Four
Synthesizers zijn essentieel in hip-hop, vooral voor het maken van zware baslijnen en percussieve elementen. De Roland TR-808 drumcomputer is een van de meest iconische instrumenten in hip-hop, verantwoordelijk voor de diepe basgeluiden en elektronische drums.
10. Dubstep
Kunstenaars: Skrillex, Burial, Flux Pavilion
Synthesizers: Massive (Native Instruments), Serum, Korg MS-20
Dubstep staat bekend om zijn zware, vervormde baslijnen en glitchy geluidseffecten. Digitale synthesizers zoals Massive en Serum bieden uitgebreide modulatietools die cruciaal zijn voor het creëren van het typische "wobble"-effect dat het genre kenmerkt.
Persoonlijk: Massive van Native Instruments is echt geweldig (Virtueel) en moet je gehoord hebben, ik zal er binnenkort een video met sounds over opnemen. De Korg MS-20 heb ik op de website behandeld en de Mini MS-20 is ook beschikbaar, de MS-20 heb ik overigens nooit in m'n bezit gehad of op gespeeld. Wel heb ik toegang via de Arturia Astrolab (en online) tot de MS-20.
11. Drum & Bass
Kunstenaars: Roni Size, LTJ Bukem, Pendulum
Synthesizers: Access Virus, Roland JP-8000, Novation Bass Station
Drum & Bass gebruikt synthesizers om snelle ritmes en diepe, donderende baslijnen te creëren. De Access Virus is geliefd om zijn veelzijdigheid en vermogen om complexe, gelaagde geluiden te produceren.
Persoonlijk: De Novation Bass Station heb ik gehad en kon er niet mee overweg en ik vond hem saai maar dat lag waarschijnlijk aan mij. De JP-8000 heb ik op de website behandeld en weleens op geboden maar dat heeft niet tot een deal geleidt. De Acces Virus Ti2 heb ik in bezit gehad en klinkt echt geweldig, als je van electronische muziek houdt is dit een echte aanrader. De integratie met m'n DAW verliep niet vlekkeloos en ik kon de software niet meer updaten vandaar dat ik deze de deur uit heb gedaan.
12. Trance
Kunstenaars: Armin van Buuren, Paul van Dyk, Tiësto
Synthesizers: Roland JP-8000, Access Virus, Nord Lead
Trance is bekend om zijn dromerige, melodische synthlijnen en rijke, ruimte-vullende pads. De Roland JP-8000 was cruciaal in het ontwikkelen van het "supersaw"-geluid, een van de meest herkenbare klanken in het genre.
Persoonlijk: Ook hier komen we de JP-8000 weer tegen die overigens ook in Modulevorm is uitgebracht, die is overigens wel erg groot in een 19" Rack. Ook de Acces Virus is hier weer van de partij. De Nord Lead (rood) heb ik me eigenlijk nooit om kunnen bekoren terwijl de Nord Electro wel in m'n hoofd is blijven hangen. Wie weet gaat dat ooit veranderen.
13. Synthwave / Retrowave
Kunstenaars: Kavinsky, Perturbator, Carpenter Brut
Synthesizers: Roland Juno-60, Korg Polysix, Yamaha DX7
Synthwave is een modern genre dat geïnspireerd is door de klanken van de jaren '80, met name die uit films en videogames. Synthesizers zoals de Juno-60 en DX7 bieden authentieke jaren '80 klanken die de kern vormen van dit nostalgische genre.
Persoonlijk: Deze 3 heb ik al iets over gezegd en maken onderdeel uit van m'n jeugd ondanks dat de Polysix in die tijd van mij wel in de prullenbak mocht, maar daar zullen de liefhebbers heel anders over denken en dat snap ik maar al te goed.
Persoonlijke muzieknoot
Je ziet dat syntheizers bij alle genoemde muziekstijlen voorkomen en vaak een muzikale hoofdrol spelen in de tracks. De oude vintage synthesizers lijken steeds meer gewild wat de prijzen opdrijven. Ik moet zeggen dat de virtuele instrumenten voor mijn gevoel steeds meer terrein winnen, en is ook steeds meer verkrijgbaar. Vooral de lijn tussen hard- en software wordt steeds kleiner, ik kan eigenlijk wel zeggen vager. Hierbij kun je online gecreëerde geluiden in je hardware laden om vervolgend mee op te treden.
Ook met de software synthesizers kun je unieke geluiden maken waar je vroeger nooit van zou durven dromen. Ook de arpeggio's en layering (meerdere geluiden tegelijk) worden steeds uitgebreider en makkelijker toe te passen. Neem nou Galaxias van Roland, hier kun je 4 synthesizers tegelijk in selecteren (laden) om ze vervolgens tegelijk, of in split te kunnen bespelen. Je zou zelfs op spoor 4 de TR-909 kunnen inladen als drumcomputer. Roland noemt de Galaxias ook een supercomputer, nu is Roland er sterk in om het Super te gebruiken zoals je in de JV-1080 ziet.
De weg is vrij voor nog veel meer mooie ontwikkelingen op virtueel gebied. In andere artikelen zul je in de toekomst nog veel over virtuele instrumenten tegenkomen.
Conclusie
Synthesizers worden in allerlei muziekstijlen gebruikt waarbij de "oude" vintage synths de boventoon voeren, daarnaast gaan de ontwikkelingen op virtueel gebied zo verschrikkelijk snel dat deze stelling al snel is achterhaald en in the box werken minder ruimte behoeft en verschillende sounds sneller zijn op te roepen en te combineren. Dat neemt niet weg dat geen enkel virtueel instriment kan tippen aan het gevoel van vintage synthesizers wanneer je ze onder de vingers krijgt.
Opm: Ik zal af en toe een artikel maken over een synthesizer of module die ik zelf heb gehad. Dus blijf deze site in de gaten houden, het wordt steeds leuker.
Misschien ook interessant
PS: Reacties
Welke synth of module spreekt jou tot de verbeelding of heb je zelf in bezit? Deel je ervaringen(en) in het veld reageren zodat anderen van jouw expertise kunnen leren.