Korg MS-20: De Iconische Analoge Synthesizer voor Experimentele Geluiden en Flexibele Filters
De Korg MS-20 is een van de eerste grote succesmodellen van Korg op het gebied van draagbare analoge monosynthesizers en wordt nog steeds gezien als een uitstekende machine, zelfs vandaag de dag. De MS-20 werd in 1978 gelanceerd en staat bekend om zijn veelzijdige klankmogelijkheden en intuïtieve ontwerp. Het is de grotere broer van de Korg MS-10 en biedt twee analoge oscillatoren, een veelzijdige filtersectie en patchbare verbindingen, wat hem een krachtig instrument maakt voor zowel beginners als gevorderde muzikanten.
Klank en Synthese
De MS-20 is een monofone synthesizer met twee oscillatoren (VCO's), wat betekent dat hij één noot tegelijk kan spelen. De klankmogelijkheden variëren van dikke, ronde bastonen tot percussieve geluiden en vreemde, squelchy klanken. De synthesizer heeft een hard-wired ontwerp, maar biedt ook patchbare aansluitingen via patchkabels. Dit ontwerp lijkt op dat van de ARP 2600, hoewel de MS-20 veel betaalbaarder was.
Een uniek aspect van de MS-20 is de VCF (Voltage Controlled Filter)-sectie, die zowel hoogdoorlaat- (high-pass) als laagdoorlaatfilters (low-pass) biedt, samen met zeldzamere filteropties zoals band-reject en notch-filters. Hierdoor is de MS-20 uitzonderlijk flexibel in het manipuleren van klanken. Bovendien kunnen externe geluidsbronnen door de filtersectie worden geleid, wat wordt gebruikt door artiesten zoals William Ørbit, die de filters van zijn MS-20 intensief inzet om samples, beats, en zelfs vocalen te filteren en te bewerken.
Extra Functies en Gebruikerservaring
De MS-20 biedt veel modulatie-opties, met drie LFO's, een noise generator en een sample-and-hold-functie, waardoor hij veelzijdig is in het creëren van verschillende geluidseffecten. Daarnaast is er een Pitch-to-CV converter, waarmee externe audio zoals drumgeluiden de MS-20 kan triggeren om ongebruikelijke, vervormde geluiden te produceren. Artiesten zoals Aphex Twin maken veel gebruik van deze functie om extreme geluiden te creëren door de synth met complexe, niet-spoorbare audio aan te sturen.
De MS-20 wordt ook beschouwd als een uitstekende leersynth. Hoewel hij eenvoudig genoeg is voor beginners, biedt hij voldoende diepgang voor ervaren muzikanten om meer te leren over synthese en signaalverwerking. Zijn fysieke interface met talloze knoppen en schakelaars maakt het makkelijk om geluiden te vormen en te experimenteren met verschillende modulaties.
Artiesten en Invloed
De Korg MS-20 is geliefd bij een breed scala aan artiesten uit verschillende muziekgenres, variërend van elektronische muziek tot pop en rock. Enkele bekende gebruikers zijn William Ørbit, Aphex Twin, Daft Punk, Jean-Michel Jarre, The Prodigy, Royksopp, en Portishead. Daarnaast wordt hij ook veel gebruikt door artiesten als Hardfloor, Air, SkyLab, Stereolab, Vince Clarke, Astral Projection, Biosphere, Apollo 440, Mr. Oizo, Jimi Tenor, OMD, Freddy Fresh, Luke Vibert, Einstürzende Neubauten, Add N to (X), Coldcut, Die Krupps, Skinny Puppy, Electronic Dream Planet, Jimmy Edgar, Front 242, Front Line Assembly, The Legendary Pink Dots, KMFDM, Severed Heads, The Faint, The Shamen, Soulwax, en Ladytron.
Deze synthesizer wordt vaak ingezet voor het creëren van unieke geluidseffecten en dromerige pads, maar ook voor rauwe en vervormde bas- en leadklanken.
Luister alvast naar de Software versie van de MS-20 V
Wat vinden gebruikers van de Korg MS-20?
Gebruikers van de Korg MS-20 zijn over het algemeen enthousiast over deze iconische analoge monosynth, vooral vanwege zijn rauwe, agressieve klank en flexibiliteit. De MS-20 wordt geprezen om zijn veelzijdige filters en unieke mogelijkheden voor sound design. Veel gebruikers waarderen de mogelijkheid om het geluid in real-time aan te passen met de talloze knoppen en patch-opties, wat het een ideaal instrument maakt voor experimentele geluiden en live-optredens.
Een belangrijk kenmerk dat vaak wordt genoemd, is de dubbele filters (hoogdoorlaat en laagdoorlaat), die zorgen voor een breed scala aan klankkleuren. Dit maakt de MS-20 perfect voor diepe, gruizige baslijnen en scherpe leads, maar ook voor het creëren van effecten en texturen die moeilijk te bereiken zijn met andere synths. Sommige gebruikers geven zelfs aan dat de filters van de MS-20 beter klinken dan die van bekende merken zoals Moog.
De semi-modulaire opzet biedt eindeloze mogelijkheden voor geluidsmanipulatie, hoewel sommigen waarschuwen dat de MS-20 enige tijd vergt om onder de knie te krijgen, vooral als je nog niet bekend bent met geluidsontwerp. Beginners moeten geduld hebben om de werking van de patchpunten en modulatiemogelijkheden volledig te begrijpen.
Ondanks zijn lof, merken sommige gebruikers op dat de bouwkwaliteit van moderne versies, zoals de MS-20 Mini, iets minder solide is. Daarnaast wordt het ontbreken van presets door sommige gebruikers als een gemis ervaren, omdat het elke keer handmatig instellen van geluiden tijdrovend kan zijn. Toch zien veel mensen dit juist als een voordeel, omdat het je dwingt om echt na te denken over geluidscreatie.
Al met al blijft de Korg MS-20 een favoriet voor muzikanten die op zoek zijn naar een authentieke, analoge sound met uitgebreide modulaire opties, geschikt voor genres als elektronische muziek, techno, en zelfs industriële geluiden
Conclusie
De Korg MS-20 is een tijdloze klassieker die niet alleen geliefd is vanwege zijn kenmerkende analoge geluid, maar ook vanwege zijn veelzijdigheid en toegankelijkheid. Hij is in staat om alles te produceren, van dikke baslijnen en complexe leads tot ongewone geluidseffecten. De MS-20 blijft een favoriet onder artiesten en producenten en is een essentieel instrument voor wie houdt van de rijke klanken en flexibiliteit van analoge synthesizers.