Wat is Reverb? En waarvoor gebruik je het?
Reverb (kort voor reverberatie) is een natuurlijke of elektronische klank die ontstaat wanneer geluidsgolven weerkaatsen tegen oppervlakken in een ruimte, zoals muren, vloeren en plafonds. Dit zorgt ervoor dat het geluid langer blijft klinken nadat de oorspronkelijke geluidsbron is gestopt. Reverb creëert een gevoel van ruimte en diepte en speelt een belangrijke rol in muziekproductie en live-optredens. Maar Reverb toevoegen brengt ook de nodige uitdagingen met zich mee, vooral bij de zang (Vocaltracks), want voeg je te weinig Reverb toe klinkt het te "droog" en voeg je te veel Reverb toe dan klinkt het onrealistisch, te wijd en modderig. Probeer het maar eens wanneer je een mic en reverb ter beschikking hebt. Vooral in een mix kan het alle kanten opgaan. Dus wees zuinig met reverb is mijn advies. Natuurlijke reverb: Ontstaat vanzelf in een akoestische ruimte zoals een kerk of concertzaal. Dat geldt overigens ook voor grote badkamers of (betonnen) ruimtes die leeg zijn. Kunstmatige reverb: Wordt digitaal of elektronisch toegevoegd in studio's met behulp van effectenprocessors of softwareplugins om verschillende klankomgevingen te simuleren (zoals een concertzaal of kamer). Diepte en sfeer: Reverb wordt gebruikt om instrumenten of zang ruimtelijker te laten klinken, waardoor ze realistischer en minder 'droog' aanvoelen. Creatieve effecten: Naast het simuleren van realistische ruimtes wordt reverb vaak gebruikt om ongewone, atmosferische klankomgevingen te creëren. Reverb is bijna onmisbaar in de meeste genre's, van klassieke muziek tot pop en elektro, en kan worden aangepast in termen van tijd, intensiteit, en type ruimte om specifieke effecten te bereiken. Het gebruik van reverb bij alle instrumenten is niet noodzakelijk en hangt af van de manier waarop je het wilt gebruiken, de gewenste klank die je wilt bereiken en de muziekstijl die je produceert. Houd hier echter rekening mee: Ruimtelijk gevoel: Reverb kan instrumenten een gevoel van diepte en ruimte geven, waardoor ze realistischer klinken in een mix. Dit kan vooral nuttig zijn voor zang, strijkers, piano’s en akoestische gitaar. Sfeer creëren: In genres zoals ambient, elektronische muziek en ballads kan reverb helpen om een dromerige of atmosferische sfeer te creëren. Samenhang in de mix: Reverb kan instrumenten 'verbinden' in de mix, zodat ze niet te droog of afgesneden klinken, wat helpt bij het creëren van een natuurlijke klankruimte. Instrumenten op de voorgrond: Voor instrumenten die prominent in de mix moeten staan, zoals drums of lead-instrumenten, kun je minder of zelfs geen reverb gebruiken om te voorkomen dat ze te 'ver weg' klinken. Minder modderige mix: Te veel reverb op alle instrumenten kan de mix modderig of onduidelijk doen klinken. Soms is het beter om bepaalde instrumenten (zoals basgitaar) zonder reverb te mixen om een strakkere sound te behouden. Snelle of complexe passages: Bij snelle ritmes of complexe partijen kan reverb de definitie verminderen, waardoor de noten minder duidelijk klinken. De noten klinken dan teveel door elkaar heen waardoor je de afzonderlijke noten minder goed hoort. Je hoeft niet per se reverb op elk instrument te gebruiken. Het doel is om een balans te vinden waarbij je bepaalde instrumenten ruimtelijk laat klinken zonder dat de mix te vol of modderig wordt. Vaak wordt reverb subtiel toegepast, afhankelijk van de rol die elk instrument speelt in de mix. Denk eraan dat er al snel teveel reverb op je spoor zit dus houd het zo clean mogelijk. Reverb is een van de meest gebruikte effecten in muziekproductie, zoals je nu weet met als doel om een gevoel van ruimte en diepte toe te voegen aan de geluiden. Hier nog wat extra toelichting over reverb. Er zijn verschillende soorten reverb, elk met een unieke klank: Hall Reverb: Simuleert de natuurlijke galm van grote concertzalen. Het klinkt breed en lang, ideaal voor orkesten en zang. Room Reverb: Simuleert kleinere kamers met kortere galm. Dit type reverb is subtieler en wordt vaak gebruikt om een instrument een beetje ruimtelijkheid te geven zonder het te overheersen. Plate Reverb: Ontstaat door het fysiek trillen van metalen platen. Deze reverb klinkt helder en wordt vaak gebruikt in zang en drums. Spring Reverb: Komt van verende metalen die in gitaarversterkers zitten. Het geeft een 'twangy' klank en is populair in genres als surfrock. Chamber Reverb: Simuleert de klank van speciale ruimtes die werden gebruikt om galm toe te voegen door middel van luidsprekers en microfoons. Dit wordt vaak geassocieerd met oude opnametechnieken. Reverb-effecten hebben verschillende parameters waarmee je kunt spelen: Decay Time: De tijd die het duurt voordat de reverb uitsterft. Korte decay is nuttig voor strakke, snelle muziek, terwijl lange decay een groots en atmosferisch effect kan creëren. Pre-Delay: Dit is de tijdsvertraging tussen het directe geluid en het begin van de reverb. Een langere pre-delay kan helpen om het oorspronkelijke geluid meer te definiëren voordat de galm begint. Wet/Dry-mix: Dit regelt hoeveel van het originele signaal (dry) versus het verwerkte reverb-signaal (wet) te horen is. Bij een hogere wet-mix zal het geluid voller en ruimtelijker klinken. Damping: Bepaalt hoe de hoge frequenties van de reverb zich gedragen. Meer damping kan de reverb warmer en minder helder maken. Reverb kan veel meer doen dan alleen ruimtes simuleren. Hier zijn enkele creatieve toepassingen: Gated Reverb: Dit is een reverb-effect waarbij de galm abrupt wordt afgesneden in plaats van langzaam te vervagen. Het was enorm populair in de jaren '80, vooral bij drums. Reverse Reverb: Hierbij wordt de reverb omgekeerd, waardoor het lijkt alsof het geluid naar je toe komt. Dit wordt vaak gebruikt voor dramatische effecten in film en muziek. Reverb als sound design tool: Door extreme reverb-instellingen te gebruiken, kun je unieke soundscapes creëren, vooral in ambient muziek. Natuurlijke reverb: Dit ontstaat in de fysieke ruimte zelf. Opnamen gemaakt in kerken, concertzalen of andere akoestische ruimtes kunnen deze natuurlijke reverb bevatten. Daarom klinkt het zingen onder de douche vaak een stuk beter dan wanneer je dit in een mic zonder reverb doet. Digitale reverb: Dit is kunstmatig gecreëerd via software of hardware-effectprocessors. Het biedt de mogelijkheid om verschillende ruimtes te simuleren zonder de fysieke ruimte daadwerkelijk nodig te hebben. Reverb wordt in elk muziekgenre anders gebruikt. In elektronische muziek en ambient wordt vaak veel reverb toegepast om sfeer te creëren, terwijl in pop- en rockmuziek subtielere reverb wordt gebruikt om instrumenten en vocalen wat extra diepte te geven. In klassieke muziek en jazz kan natuurlijke reverb van de opnameomgeving vaak voldoende zijn, terwijl producers bij moderne muziek vaak voor digitale reverb kiezen om precies het gewenste effect te krijgen. Reverb is een krachtig effect dat een fundamenteel onderdeel vormt van vrijwel elk muziekgenre. Het kan subtiel worden toegepast om een mix meer ruimtelijkheid te geven, of creatief worden gebruikt om dramatische, atmosferische effecten te creëren. Reverb is mooi om toe te passen maar je wilt het niet op een spoor horen. Daarmee bedoel ik dat je de reverb niet samen opneemt met de zang bijvoorbeeld, je wilt de opname clean houden. Kijk hiervoor goed naar je instellingen en doe altijd even een testopname. Stel je voor, je zing de longen uit je lijf, zing een megatrack in en achter blijft dat je de reverb rechtstreeks in de audiotrack hebt opgenomen. Dat is balen en zal waarschijnlijk opnieuw moeten. Voorkom dat! Dat geldt overigens voor alle vocalen en instrumenten die je opneemt, zoveel mogelijk clean - tenzij je bijvoorbeeld in een Kerk opneemt - want dan kan het niet anders door de akoestiek in de Kerk zelf. Reverb toevoegen is zo gedaan, maar reverb verwijderen van een opgenomen track wordt hem niet. Reverb speelt een cruciale rol in audio interfaces en Digital Audio Workstations (DAWs), omdat deze tools vaak worden gebruikt voor het opnemen, mixen en bewerken van geluid. Laten we eens kijken naar hoe reverb in deze context wordt toegepast en waarom het belangrijk is. Sommige geavanceerde audio interfaces zijn uitgerust met ingebouwde reverb-effecten, zodat muzikanten tijdens het opnemen direct een ruimtelijker geluid kunnen horen, wat vaak inspirerender werkt. Deze effecten zijn echter meestal bedoeld voor monitoring tijdens het opnemen, en worden niet altijd rechtstreeks in de opname verwerkt (tenzij specifiek ingesteld). Direct monitoring met reverb: Bij interfaces zoals de Universal Audio Apollo kun je tijdens het opnemen reverb toevoegen aan je monitoringmix zonder latentie, zodat de artiest de reverb hoort maar de droge opname intact blijft. Dit kan vooral nuttig zijn bij vocalen, waar een beetje reverb de prestaties kan verbeteren. DSP-processors: Sommige interfaces, zoals die van Antelope Audio of Apogee, hebben ingebouwde DSP-chips(Digital Signal Processing) waarmee effecten zoals reverb in realtime kunnen worden toegepast, zonder de computer te belasten. Dit is handig voor muzikanten die live opnemen en tegelijkertijd effecten willen gebruiken. In DAWs (zoals Ableton Live, Logic Pro, FL Studio, Pro Tools, etc.) is reverb een veelgebruikt effect dat via plugins kan worden toegevoegd aan individuele tracks of aan de master. Het biedt veel mogelijkheden voor sound design en mixen. Elke DAW heeft ingebouwde reverb-plugins. Bijvoorbeeld: Ableton Live heeft de Reverb plugin, waarmee je alles kunt doen van kleine kamers tot grote hall-effecten. Logic Pro biedt verschillende opties zoals Space Designer, die gebruikmaakt van convolution reverb om realistische ruimtes te simuleren. FL Studio heeft Fruity Reverb 2, dat veel wordt gebruikt voor zijn flexibiliteit en eenvoud. Extern plugins: Naast de standaard reverb in DAWs, zijn er talloze externe reverb-plugins beschikbaar, zoals Valhalla VintageVerb, Lexicon PCM Native Reverb, en Waves H-Reverb. Deze bieden uitgebreide controle en realistische simulaties van akoestische ruimtes en platen- of spring-reverbs. In DAWs kun je kiezen uit verschillende soorten reverb, die allemaal worden gebruikt om een andere sfeer of ruimte te creëren: Algorithmische reverb: Dit is een veelgebruikte vorm van reverb in DAWs waarbij de reverb wordt gesimuleerd met behulp van algoritmen. Deze reverb is zeer flexibel en wordt veel gebruikt voor alledaagse mixen. Convolution reverb: Dit type reverb maakt gebruik van impulssignalen die zijn opgenomen in echte ruimtes, zoals kerken of concertzalen. Space Designer in Logic Pro is een goed voorbeeld van een convolution reverb. Room, Hall, Plate en Spring reverb: De meeste DAWs bieden presets of modellen van verschillende soorten ruimtes, zoals kleine kamers (Room), grote zalen (Hall), en oude studiotechnologieën zoals plate en springreverbs. Subtiel gebruik: In een mix wordt reverb vaak subtiel toegepast op zang, gitaren en drums om een ruimtelijk gevoel te geven zonder dat het geluid "modderig" wordt. In een DAW kun je nauwkeurig instellen hoeveel reverb je toevoegt, door gebruik te maken van send/return kanalen of door de wet/dry mix aan te passen. Met automatisering in een DAW kun je reverb dynamisch laten veranderen tijdens een nummer, bijvoorbeeld door het meer of minder aanwezig te maken in verschillende secties van het nummer. Bij het opnemen via een audio interface kan het handig zijn om tijdens het spelen realtime reverb te horen (via DSP-processors), maar in de post-productie wordt vaak veel meer aandacht besteed aan het verfijnen van de reverb in de mix via de DAW. Hier heb je volledige controle over elk aspect van de reverb om de meest natuurlijke of creatieve effecten te bereiken. Reverb is een krachtig effect in zowel audio interfaces als DAWs, dat kan worden gebruikt voor zowel monitoring tijdens het opnemen als voor gedetailleerde nabewerking in de mix. Of je nu werkt met ingebouwde effecten van de interface of geavanceerde reverb-plugins in een DAW, het juiste gebruik van reverb kan het verschil maken tussen een saaie, droge opname en een levendige, meeslepende mix. Hier is een overzicht van het gebruik van reverb bij verschillende instrumenten (en vocals) en de specifieke toepassingen ervan in muziekproductie: Reverb wordt vaak gebruikt op zang om een gevoel van diepte en ruimtelijkheid te creëren, waardoor de vocalen niet te "droog" of vlak klinken. Plate reverb: Vaak gebruikt bij zang om een glad, helder effect te creëren zonder de natuurlijke helderheid van de stem te verliezen. Hall reverb: Ideaal voor ballads en groots klinkende vocalen, aangezien het een brede, ruimtelijke klank geeft die vergelijkbaar is met zingen in een concertzaal. In dit geval is reverb ervoor bedoeld om de zang in de mix te laten zweven en er minder direct uit te laten springen, wat zorgt voor een aangenamer en ruimer klankbeeld. Reverb wordt gebruikt om diepte toe te voegen aan gitaarpartijen, vooral in genres zoals ambient, rock, en pop. Spring reverb: Vooral populair voor elektrische gitaren in genres zoals surfrock, waarbij het een "twangy", karakteristiek geluid toevoegt. Room reverb: Subtiele reverb die ideaal is voor akoestische gitaaropnamen om de natuurlijke akoestiek van een kamer te simuleren. Reverb op de gitaar creëert sfeer, voegt ruimtelijkheid toe aan de gitaarpartij en kan worden gebruikt om specifieke genre-klanken te accentueren. Reverb op piano wordt vaak gebruikt om de noten breder te laten klinken en om de illusie te geven dat het in een grote, open ruimte wordt gespeeld. Hall reverb: Gebruikt om de piano te laten klinken alsof het in een concertzaal of kathedraal wordt gespeeld. Dit wordt vaak toegepast in klassieke muziek en ballads. Chamber reverb: Helpt om de noten een subtiele, natuurlijke galm te geven zonder de helderheid van de piano te verliezen. Hier is reverb bedoeld om de piano voller te laten klinken en de noten langer te laten resoneren, vooral bij langzame stukken. Denk eraan dat de damper en de reverb elkaar niet in de weg zitten waardoor het "too much" wordt. Reverb op drums, met name snare drums, wordt gebruikt om de slagen langer te laten doorgalmen en een groot, krachtig geluid te geven. Gated reverb: Populair gemaakt in de jaren '80, vooral voor snaredrums, waarbij de galm abrupt stopt voor een strakker geluid. Room reverb: Simuleert de natuurlijke galm van een drumkit in een kamer en zorgt ervoor dat de drums een levendiger en meer driedimensionaal geluid krijgen. Met reverb geef je de drums ruimtelijkheid, vooral in grote mixes, en om ze prominent te laten klinken zonder andere instrumenten te overheersen. Reverb wordt gebruikt om strijkers een meer symfonische of orkestrale klank te geven. Hall reverb: Strijkers krijgen hiermee een rijke, warme klank die doet denken aan een concertzaal. Plate reverb: Helpt om helderheid en diepte toe te voegen, wat vooral nuttig is in pop- en filmmuziek. Reverb geeft de strijkers een vloeiende, ruimtelijke klank die goed past in klassieke en moderne orkestarrangementen. Synths krijgen vaak reverb om ruimte te creëren, vooral in genres zoals ambient, elektronische muziek en filmcomposities. Shimmer reverb: Speciaal effect waarbij de reverb wordt gecombineerd met pitch-shifting om een dromerig, etherisch geluid te creëren. Large hall reverb: Gebruikt om synths een groot, expansief geluid te geven, vaak gebruikt in pads en soundscapes. Reverb wordt bij synthesizers toegepast om een epische, ruimtelijke klank te geven, vooral bij het creëren van sfeer en textuur in elektronische muziek. Reverb op basgitaar wordt meestal spaarzaam toegepast omdat het de lage frequenties modderig kan maken. Het kan echter subtiel worden gebruikt om de bas wat meer ruimte te geven zonder dat het de mix overbelast. Room reverb: Licht toegepast om wat lucht aan de bas toe te voegen zonder de attack en definitie te verliezen. Plate reverb: Zorgt voor een subtiele galm, vooral nuttig in genres zoals dub en reggae. Om een subtiele ruimtelijkheid aan de bas toe te voegen zonder dat deze te prominent wordt kun je een beetje (met de nadruk op een beetje) reverb toevoegen. Reverb op blazers wordt gebruikt om een natuurlijker geluid te creëren, vergelijkbaar met een live-optreden in een grote ruimte. Hall reverb: Creëert een warme, resonerende klank, vooral nuttig voor solo’s of secties in een orkestrale setting. Room reverb: Wordt toegepast om blazers een levendigere en directere klank te geven, wat nuttig kan zijn in pop- of jazzarrangementen. Reverb toepassen om de klank van blazers in een natuurlijke omgeving te plaatsen en ze te laten opgaan in de mix. In de muziek en audio wordt reverb vaak als synoniem voor galm gebruikt, maar er zijn subtiele verschillen tussen de twee termen, vooral in de technische context. Technische term: Reverb (afkorting van reverberation) is de Engelse term voor wat in het Nederlands soms wordt aangeduid als galm, maar reverb omvat meer dan alleen galm. Het verwijst naar de gehele akoestische reactie van een ruimte op geluid, inclusief de reflecties van oppervlakken zoals muren en plafonds. Reverb ontstaat wanneer geluidsgolven herhaaldelijk tegen oppervlakken weerkaatsen en zich verspreiden door de ruimte. Zoals je hebt gelezen wordt reverb vaak gebruikt om ruimte en diepte aan de mix toe te voegen en kan worden aangepast in termen van tijd, intensiteit en ruimtegrootte. Informele term: In het Nederlands wordt het woord galm vaak gebruikt als een algemene term om het effect van weerkaatsing van geluid te beschrijven. In de puurste zin beschrijft galm de laatste fase van reverb, waarbij de reflecties zo verzwakken dat ze slechts een lange, vervagende klank achterlaten. Verschil met reverb: Galm beschrijft meestal het eindstadium van het reverb-effect, wanneer de weerkaatsingen steeds zwakker worden en een langzame uitsterftijd hebben. Reverb omvat daarentegen het hele proces van directe weerkaatsingen tot de uiteindelijke galm. Hoewel de termen vaak door elkaar worden gebruikt, verwijst reverb technisch gezien naar het volledige proces van reflecties en verspreiding van geluid in een ruimte, terwijl galm in specifieke gevallen wordt gebruikt voor de laatste fase van dat proces. In de meeste praktische toepassingen (zoals in muziekproductie) kunnen de twee echter als synoniemen worden beschouwd, vooral voor informele gesprekken. Tapereverb was een vroege vorm van kunstmatige galm die werd gebruikt in zanginstallaties en studio-opnames. Het werd gecreëerd door middel van tape echo-machines die de geluidsgolven via een magnetische tape lieten weerkaatsen. Dit proces creëerde een herhaling van het geluid, vergelijkbaar met het natuurlijke fenomeen van galm in grote ruimtes. Tape echo-effect: Een geluid werd opgenomen op een magneetband en vervolgens afgespeeld met een korte vertraging. Dit gebeurde door gebruik te maken van meerdere afspeelkoppen op verschillende afstanden van de opnamekop, waardoor een vertraging of "echo" ontstond. Herhaling en verzwakking: Naarmate de band bleef draaien, werd het oorspronkelijke geluid meerdere keren herhaald, en deze herhalingen werden geleidelijk zwakker, wat resulteerde in een soort reverb-effect. Tape loops en feedback: Door het gebruik van langere tapeloops en het toevoegen van feedback in het signaal, kon men langere reverb-tijden creëren die een "warme" en natuurlijke klank hadden. Zanginstallaties: Tapereverb werd veel gebruikt in oude PA-systemen om de zang ruimtelijker en voller te laten klinken, vooral in live-optredens. De natuurlijke galm werd gesimuleerd zonder een grote ruimte nodig te hebben. In m'n eerste band (toen ik 15 was) hebben we zo'n vintage tapereverb gebruikt samen met de zanginstallatie. Dat is tegenwoordig bijna niet meer voor te stellen met alle digitale mogelijkheden, maar toch blijft de tapereverb geliefd. Opnames:: In de studio, vooral in de jaren '50 en '60, werd tapereverb vaak gebruikt op zang en instrumenten om diepte aan de opname toe te voegen. Het bekendste voorbeeld hiervan is de Roland Space Echo. Roland RE-201 Space Echo: Een van de meest populaire tape echo-units uit de jaren '70, geliefd om zijn rijke en warme reverb-effecten. Echoplex: Deze machine werd beroemd door gitaristen en producenten vanwege de mogelijkheid om subtiele tot extreme reverb-effecten te creëren. Hoewel tapereverb uiteindelijk werd vervangen door digitale reverb en andere modernere technieken, blijft het een geliefd effect vanwege de organische en karakteristieke klank die het toevoegt aan muziek. Veel hedendaagse muzikanten en producenten gebruiken nog steeds tape-echo of emulaties daarvan voor een nostalgische, analoge sfeer. Spring reverb en plate reverb zijn twee klassieke vormen van kunstmatige reverb die gebruikmaken van fysieke mechanismen zoals veren of platen om galm te creëren. Spring reverb maakt gebruik van een of meer metalen veren (snaren) om een reverb-effect te genereren. Wanneer een audiosignaal door de veren wordt gestuurd, beginnen deze te trillen, en de trillingen worden aan beide uiteinden van de veer opgevangen door transducers, die de trillingen terug omzetten in geluid. Spring reverb staat bekend om zijn karakteristieke "twangy" of metalen geluid, dat vooral populair was bij gitaarversterkers in de jaren '60 en '70. Het werd vaak gebruikt in genres zoals surfrock. Veel gitaarversterkers, zoals die van Fender, werden uitgerust met een ingebouwde spring reverb. De reverb voegt een direct en helder ruimtelijk effect toe, ideaal voor live gebruik. Plate reverb maakt gebruik van een grote metalen plaat die in een afgesloten kast hangt. Wanneer een geluid door een transducer (vergelijkbaar met een luidspreker) in de plaat wordt gestuurd, begint de plaat te trillen. Deze trillingen worden door microfoons aan de andere kant van de plaat opgevangen en weer omgezet in een audio-signaal. Plate reverb klinkt voller en minder "metallic" dan spring reverb. Het wordt vaak beschreven als warm en glad, zonder de karakteristieke scherpte van spring reverb. Plate reverb was populair in studio's vanwege de diepe en brede klank. Het was geliefd voor zang en drums en werd veel gebruikt in de opnames van de jaren '60 en '70. Spring reverb: Heeft een scherp, metallic karakter en wordt voornamelijk gebruikt in gitaren en live-opstellingen. Plate reverb: Heeft een zachtere, warmere klank en wordt vaak gebruikt in vocale en studio-opnames. Beide vormen van reverb spelen nog steeds een belangrijke rol in muziekproductie, en er zijn veel digitale plugins die proberen het geluid van deze vintage reverb-methoden na te bootsen. Maar pas op, de verleiding is groot om telkens nieuwe plugins aan te schaffen terwijl dit in eerste instantie niet nodig is. Er is meestal wel een "goede" reverb plugin meegeleverd in de DAW. Leer eerst hoe de reverb werkt om vervolgens later te beslissen in hoeverre je nog wat extra's wilt aanschaffen. Een heel verhaal over reverb, het is maar niet hoe diep je op de materie in wilt gaan. Wat je moet onthouden is de verschillende typen die je bij verschillende instrumenten en zang kunt gebruiken om het gevoel van ruimte, diepte, en sfeer toe te voegen. Elk instrument heeft namelijk zijn eigen specifieke reverbinstellingen en -types die het beste werken, afhankelijk van de context van de muziek en het gewenste geluid wat je wilt bereiken. Het begrijpen van hoe en waar je reverb toepast kan een groot verschil maken in de balans en het karakter van een muziekproductie. Je kunt deze pagina ook gewoon opslaan in je favorieten.Toepassingen van reverb in muziek
Gebruik van reverb in muziekproductie
Moet ik Reverb bij alle instrumenten gebruiken?
Wanneer wel reverb gebruiken?
Wanneer geen reverb gebruiken?
Vind de juiste balans
Wat je nog meer wilt/moet weten over reverb
Verschillende soorten reverb
Reverb instellingen
Creatieve toepassingen van reverb
Natuurlijke versus digitale reverb
Reverb in verschillende muziekgenres:
Persoonlijke muzieknoot
Reverb in een audio interface en/of DAW
Reverb in Audio Interfaces
Reverb in DAWs
Ingebouwde reverb-plugins
Soorten reverb in DAWs
Reverb toepassen in een DAW-mix
Real-time monitoring vs. post-productie
Overzicht van reverb bij verschillende instrumenten
1. Vocals
2. Gitaar (Elektrisch en Akoestisch)
3. Piano
4. Drums
5. Strijkers (Viool, Cello, etc.)
6. Synthesizers
7. Basgitaar
8. Blazers (Saxofoon, Trompet, etc.)
Wat is het verschil tussen reverb en galm?
Reverb
Galm
Nog even terug naar de tape-reverb van vroeger
Hoe werkte tapereverb?
Gebruikt in zanginstallaties en studio's
Bekende tape echo-machines
En als laatste de Spring en Plate reverb (Fysiek mechanisme)
Spring Reverb
Plate Reverb
Verschil tussen Spring en Plate Reverb
Tot slot
Misschien ook interessant