De Korg TR-Rack is de rackmoduleversie van de beroemde Korg Trinity synthesizer, die in de jaren 90 werd gelanceerd. Het biedt dezelfde geluidengine als de Trinity, bekend als de ACCESS synthese engine, en is ontworpen voor studiogebruik en live performances. De TR-Rack beschikt over 32 MB aan PCM-golfvormen, met 512 presets en 16-part multitimbraliteit. Dit betekent dat het geluiden kan leveren die variëren van realistische akoestische instrumenten tot geavanceerde synthesizerklanken.
Persoonlijke muzieknoot
De Korg TR-Rack heeft menigmaal in m'n studio gestaan en is een hele fijne module om mee te werken, juist de vette dikke geluiden maken hem aantrekkelijk. Hierdoor is het stapelen (layeren) van geluiden eigenlijk niet meer nodig. De Korg klinkt vanuit zichzelf al fantastisch. De beschikbaarheid en het aanbod is wel wat minder geworden dan voor een paar jaar geleden waarbij ze regelmatig en voor redelijke prijzen werden aangeboden. Overweeg jij je eerste module te kopen of zoek je uitbreiding op je bestaande modules en synthesizers? Dan is de TR-Rack een goede aanwinst. Daarnaast vind ik het een mooie module om te zien, maar dat is persoonlijk.
Belangrijkste functies van de Korg TR-Rack:
32 MB aan PCM-golfvormen: Deze bevatten een breed scala aan klanken, waaronder piano's, strijkers, blazers, drums, en synthesizerpads.
512 klankpresets: De TR-Rack biedt een enorme selectie van kant-en-klare geluiden, met 256 programmavoicesen 256 combivoices die vooraf zijn geladen.
16-part multitimbraliteit: Dit maakt het mogelijk om meerdere geluiden tegelijk te gebruiken, wat ideaal is voor gebruik in sequencers en DAW's, waardoor je geavanceerde orkestraties en geluiden kunt creëren.
Effecten: Net als de Trinity beschikt de TR-Rack over krachtige digitale effecten, waaronder reverbs, delays, en modulatie-effecten zoals chorus en flanger.
4 stereo-uitgangen: Dit geeft flexibiliteit voor geluidsrouting, vooral handig in een studio-omgeving of bij complexe live-opstellingen.
MIDI-compatibiliteit: Dankzij uitgebreide MIDI-ondersteuning kan de TR-Rack eenvoudig worden geïntegreerd in elke setup, of het nu gaat om een hardware-synthesizer of een DAW.
Voor wie is de TR-Rack geschikt?
De TR-Rack is geschikt voor producers, sound designers, en live-performers die hoogwaardige geluiden nodig hebben in een compacte vorm. Het is vooral populair vanwege de geluidskwaliteit en het grote aanbod aan preset-geluiden, met flexibiliteit voor gebruik in verschillende muzikale contexten. De TR-Rack is bijzonder aantrekkelijk voor diegenen die het Trinity-geluid willen, maar geen grote synthesizer willen gebruiken in hun opstelling.
In essentie is de Korg TR-Rack een krachtige en veelzijdige module die dezelfde klankmogelijkheden biedt als de Trinity, maar in een compactere vorm, ideaal voor studio's en live-performances.
Geluiden en categorieën
De Korg TR-Rack biedt een uitgebreide selectie aan geluiden, die zijn georganiseerd in verschillende categorieën. Deze indeling helpt gebruikers snel toegang te krijgen tot de klanken die ze nodig hebben, variërend van realistische akoestische instrumenten tot geavanceerde synthesizerklanken. Hier zijn enkele van de belangrijkste categorieën op de TR-Rack:
1. Program Voices (Single Sounds)
Dit zijn de basisgeluiden van de TR-Rack, elk met één klank (of een gelaagde combinatie van golfvormen) per preset. Er zijn 256 van deze Program Voices, georganiseerd in verschillende klankfamilies:
- Piano's: Realistische akoestische piano's en elektrische piano's, met rijke dynamiek en detail.
- Strijkers: Klassieke strijkinstrumenten zoals violen, cello's, en orkestrale strijkers, evenals synth-strijkers voor moderne muziek.
- Blazers: Akoestische blaasinstrumenten zoals trompetten, saxofoons, en hoorns, evenals gesynthetiseerde blazers voor pop- en danceproducties.
- Synthesizers: Een uitgebreide verzameling van pads, leads, en basgeluiden, variërend van analoge modelleurs tot meer complexe digitale texturen.
- Drums en percussie: Zowel akoestische als elektronische drums, handig voor het bouwen van ritmes in verschillende muziekstijlen.
- Gitaren en bassen: Verschillende soorten akoestische en elektrische gitaren en basgitaren, geschikt voor zowel realistische als gesynthetiseerde toepassingen.
2. Combi Voices (Layered Sounds)
Naast de Program Voices biedt de TR-Rack ook 256 Combi Voices. Deze combinaties bestaan uit meerdere Program Voices die tegelijkertijd worden afgespeeld om complexe, rijke geluiden te creëren. Elke Combi Voice kan verschillende geluiden gelaagd of gesplitst over het toetsenbord afspelen, wat ideaal is voor live-sets of voor gebruik in producties waarbij meerdere klanken tegelijkertijd nodig zijn.
Voorbeelden van combinaties
- Orkestrale combinaties: Gelaagde strijkers met blazers en percussie voor een complete orkestsound.
- Synth-pads met effecten: Meerdere synthesizer-pads gecombineerd met ruimte- en modulatie-effecten voor atmosferische soundscapes.
- Bas en lead splits: Synth-bas in het lagere register en lead-sounds in het hogere register, wat handig is voor live-performance.
3. Drumkits
De TR-Rack bevat een aantal drumkits die percussiegeluiden aanbieden in verschillende muziekstijlen. Deze kits bevatten klanken van akoestische drumstellen, maar ook elektronische drums die perfect zijn voor genres zoals techno, house, en hiphop.
4. Multitimbral Setup
De TR-Rack is 16-part multitimbral, wat betekent dat het tot 16 verschillende geluiden tegelijkertijd kan afspelen, elk toegewezen aan een ander MIDI-kanaal. Dit is ideaal voor studio's of live-sets waarin je verschillende geluiden moet combineren, bijvoorbeeld een drumtrack, baslijn, synthesizerpad, en lead-sound, allemaal vanuit één apparaat.
Elke categorie op de TR-Rack is gericht op flexibiliteit, zodat gebruikers hun muziek kunnen verrijken met een breed scala aan geluiden, van akoestisch tot synthetisch, en voor verschillende toepassingen in zowel studio- als live-omgevingen.
Aansluitingen achterzijde
De achterzijde van de Korg TR-Rack, zoals te zien op de afbeelding, biedt verschillende aansluitingen voor zowel audio-uitgangen als MIDI- en digitale connectiviteit. Hieronder een beschrijving van de belangrijkste aansluitingen:
Digital Output (48 kHz): (Optioneel)
Dit is een digitale uitgang waarmee het audiosignaal in digitale vorm kan worden verstuurd, bijvoorbeeld naar een digitale mixer of opnameapparaat. Het werkt met een samplefrequentie van 48 kHz.
Word Clock In: (Optioneel)
Dit is een synchronisatie-ingang waarmee de TR-Rack kan worden gesynchroniseerd met andere digitale apparatuur in een studio-opstelling via een Word Clock-signaal. Dit zorgt ervoor dat alle digitale apparaten dezelfde timing aanhouden.
Voor de Korg TR-Rack is/was er een optionele uitbreidingskaart beschikbaar, genaamd de DI-TRI-kaart. Deze kaart voegde een optische en coaxiale S/PDIF-digitale uitgang toe en verbeterde de Word Clock-synchronisatie. Hiermee konden gebruikers digitale signalen met nog hogere precisie en kwaliteit uitsturen, wat vooral in studio-opstellingen een waardevolle toevoeging was.
Deze uitbreidingskaart was bedoeld om de digitale mogelijkheden van de TR-Rack uit te breiden, vooral voor diegenen die in een digitale studio werkten en behoefte hadden aan hoogwaardige digitale output en geavanceerde mogelijkheden voor synchronisatie..
MIDI Thru, Out, In
- Thru: Hiermee kan het MIDI-signaal dat de TR-Rack ontvangt, doorgestuurd worden naar andere MIDI-apparaten. Dit is handig als je meerdere apparaten in een keten wilt aansluiten.
- Out: Dit stuurt het MIDI-signaal van de TR-Rack zelf naar andere apparaten.
- In: Hier kun je MIDI-gegevens naar de TR-Rack sturen vanaf een extern MIDI-apparaat, zoals een controller of een DAW.
TIP: Mocht je niet over een audioface met MIDI in/out beschikken? Er zijn andere opties beschikbaar zoals een simpele kabel/adapter van USB naar Midi.
To Host
Deze poort maakt het mogelijk om de TR-Rack rechtstreeks op een computer aan te sluiten, zodat MIDI-gegevens zonder een aparte MIDI-interface kunnen worden overgebracht. Dit is vooral handig voor gebruik in combinatie met oudere computersystemen.
Analoge audio-uitgangen (4 stuks)
1/L (Mono) en 2/R: Deze zijn de belangrijkste stereo-uitgangen voor het audiosignaal. Als je slechts één uitgang wilt gebruiken, kun je de linker (Mono) uitgang gebruiken.
3 en 4: Dit zijn extra uitgangen die gebruikt kunnen worden voor geluidsrouting of het apart uitsturen van specifieke geluiden of effecten.
Al met al biedt de TR-Rack een breed scala aan aansluitingen, waardoor het eenvoudig is om het apparaat te integreren in zowel digitale als analoge setups, of je nu in de studio werkt of live speelt.
Wat maakt de TR-Rack zo onderscheidend?
Wat de Korg TR-Rack écht onderscheidend maakt, is zijn combinatie van kracht, flexibiliteit, en klankkwaliteit in een compacte rackmodule. Het bevat de ACCESS synthese engine van de legendarische Korg Trinity en biedt 32 MB PCM-golfvormen met 512 presets en 16-part multitimbraliteit. De TR-Rack biedt rijke klanken en uitgebreide effecten met vier stereo-uitgangen, ideaal voor professionele studio-opstellingen of live performances. Daarnaast is het aansluiten van de Korg enorm eenvoudig en ben je snel operationeel. De stroom en midikabel erin en aansluiten op een midikeybord, hoofdtelefoon op en gaan met die banaan.
TIP: Om niet met allerlei verschillende midikanalen te hoeven werken kun je de modules eenvoudig "lussen" door ze allemaal op 1 kanaal bijvoorbeeld kanaal 1 aan te sluiten. Alle outputs aansluiten op de mixer en spelen maar. Je gebruikt eenvoudig de volumeknoppen om een module te selecteren. Een ander groot voordeel is het layeren van geluiden, ook al is dat niet nodig met de TR, toch kun je pads of strings vijvoorbeeld onder piano geluiden leggen. Dit maakt het geweldig om mee te experimenteren. maak je daarnaast nog gebruik van de effecten en panning van de mixer? Dan heb je een wereld aan fantastische geluiden. Probeer maar eens!
TIP 2: In het plaatje hierboven zie je dat ik in de toenmalige setup 2 TR-Rack's heb gebruikt. Wanneer je TR-Rack 1 op 1 kanaal zet met de panning naar links, en de TR-Rack 2 op kanaal 2 met de panning naar rechts krijg je een enorm vette stereo sound. Daarnaast kun je per kanaal (1 en 2) nog wat reverb en delay toevoegen om het werelds te maken. Bijvoorbeeld op kanaal 1 wat reverb en op kanaal 2 wat delay. Het is superleuk om hiermee te experimenteren. In dit geval gebruik ik 2 delfde modules, maar het kan ook met 2 verschillende modules of synthesizers.
Wat vinden gebruikers van de TR-Rack?
Gebruikers en ex-gebruikers van de Korg TR-Rack delen over het algemeen positieve ervaringen, vooral vanwege de krachtige klankkwaliteit en veelzijdigheid die deze rackmodule biedt. Hier zijn enkele van de meest genoemde punten:
Pluspunten die vaak worden genoemd
Krachtige en rijke geluiden: Veel gebruikers prijzen de Korg TR-Rack om de dikke, volle klanken die hij produceert, vooral dankzij de ACCESS synthese engine die ook in de Trinity wordt gebruikt. De piano's, strijkers, blazers en vooral de synth-pads worden vaak als uitzonderlijk goed beschouwd.
Multitimbraliteit: Gebruikers vinden de 16-part multitimbraliteit erg handig voor studio- of live-opstellingen. Het stelt hen in staat om meerdere geluiden tegelijkertijd te gebruiken zonder dat ze meerdere modules hoeven aan te sluiten.
Compact en handig voor studio’s: De TR-Rack wordt gezien als een geweldige keuze voor studio’s die ruimte willen besparen. Veel gebruikers waarderen het feit dat ze dezelfde klankmogelijkheden krijgen als de Trinity, maar dan in een compactere rackmodule die makkelijk in een rek past.
Effectenkwaliteit: De ingebouwde digitale effecten worden vaak geprezen. Met name de reverbs en delays worden als van hoge kwaliteit ervaren, wat bijdraagt aan het professioneel klinkende eindresultaat.
Betaalbare tweedehands optie: Hoewel de beschikbaarheid afneemt, wordt de TR-Rack nog steeds gezien als een goede investering voor wie op zoek is naar een betaalbare maar krachtige module op de tweedehandsmarkt.
Minpunten die soms worden genoemd
Bediening en interface: Een van de nadelen die gebruikers soms benoemen, is dat de TR-Rack geen touchscreenheeft zoals de Trinity. Dit maakt de bediening minder intuïtief, vooral bij het aanpassen van parameters en instellingen. Sommige gebruikers vinden het menu-systeem omslachtig zonder de visuele feedback van een scherm.
Geen uitbreidingsmogelijkheden: Hoewel de Trinity uitbreidingsmogelijkheden had met bijvoorbeeld MOSS- en PBS-boards, is de TR-Rack niet uitbreidbaar op dat gebied, wat sommige gebruikers beperkend vinden als ze op zoek zijn naar meer klanken of functies.
Verouderd in vergelijking met moderne synths: Sommige gebruikers merken op dat de TR-Rack, hoewel krachtig, inmiddels wat verouderd aanvoelt ten opzichte van modernere modules en synthesizers die meer klankbewerkingsmogelijkheden of directe controllers bieden.
Over het algemeen is de Korg TR-Rack een geliefde module, vooral voor mensen die bekend zijn met het geluid van de Korg Trinity. De geluidskwaliteit wordt consequent geprezen, en de compactheid maakt het een favoriet voor studio's met beperkte ruimte. Het gebrek aan een uitgebreidere interface wordt gezien als een nadeel, maar veel gebruikers accepteren dit vanwege de uitstekende klankmogelijkheden en de betrouwbaarheid van het apparaat.
Welke artiesten/bands maken of maakten gebruik van deze module?
De Korg TR-Rack is gebruikt door een aantal bekende artiesten en muziekproducenten. Hier zijn enkele prominente namen die de TR-Rack in hun producties hebben opgenomen:
Prefab Sprout: Frontman Paddy McAloon gebruikte de Korg TR-Rack als onderdeel van zijn outboard gear voor het opnemen van verschillende albums, waaronder Crimson/Red. Hij gebruikte het samen met andere modules zoals de EMU Proteus voor het creëren van unieke geluiden, vaak buiten de context waarvoor ze oorspronkelijk waren ontworpen.
Jason Miles: Deze Amerikaanse producer en synthesizerprogrammeur, bekend om zijn werk met artiesten als Miles Davis, maakte ook gebruik van de Korg TR-Rack in zijn geluidsopstellingen. Hij waardeerde het apparaat om zijn veelzijdigheid en de rijke klankmogelijkheden die het biedt voor het creëren van unieke soundscapes.
Alain Clark: Een bekende Nederlandse muzikant en produces die menig album op z'n naam heeft staan. Alhoewel er over het gebruik van de TR-Rack door Alain Clark niets bekend is heb ik deze module in z'n studio (op TV) zien staan. Een eenvoudige setup met deze Korg als enige module. Daar zal naar verloop van tijd wel verandering in zijn gekomen.
De Korg TR-Rack was populair vanwege zijn rijke geluiden en uitgebreide PCM-gebaseerde synthese, waardoor het aantrekkelijk was voor artiesten die op zoek waren naar flexibele en hoogwaardige klanken.
Vergelijkenis en verschillen tussen Korg TR-Rack en Trinity
De Korg TR-Rack en Korg Trinity hebben inderdaad veel gemeen door hun gedeelde synthesizer-engine, maar de verschillen in formaat, functionaliteit en gebruiksgemak zijn belangrijk om te begrijpen, zoals in je eerdere vergelijking beschreven. Hier is een verdere verdieping:
Geluid en Klanken
Beide apparaten gebruiken dezelfde ACCESS synthesizer-engine, wat betekent dat de klanken van de TR-Rack en Trinity qua basisgeluid erg op elkaar lijken. Ze bieden beide de rijke, complexe klanken waar de Trinity-serie om bekend staat.
De Trinity biedt echter meer directe toegang tot klankbewerking door het touchscreen, terwijl de TR-Rack meer bedoeld is voor preset-gebaseerd gebruik zonder veel directe manipulatie zonder extra controllers.
Mobiliteit en Toepassing
Korg Trinity: Deze is meer gericht op muzikanten die behoefte hebben aan een all-in-one workstation. Het is een krachtig live-instrument dankzij het toetsenbord en de intuïtieve interface, maar het is fysiek groter en zwaarder.
Korg TR-Rack: Ontworpen voor muzikanten en studio's die geen extra toetsenbord nodig hebben en hun apparatuur willen integreren in een rack. De TR-Rack biedt dezelfde klankkwaliteit in een meer compacte vorm, ideaal voor wie al gebruik maakt van MIDI-controllers of een DAW.
Bedieningsgemak
Trinity: Dankzij het touchscreen en de fysieke knoppen is het eenvoudiger voor beginners en live-muzikanten om snel door de menu's te navigeren en klanken te bewerken.
TR-Rack: Vereist meer technische kennis omdat het minder directe knoppen biedt. Het aanpassen van parameters gebeurt via menu’s op een klein scherm, wat minder intuïtief kan zijn.
Prijs en Beschikbaarheid
Trinity: Vanwege de uitgebreide functieset en het feit dat het een volledig workstation is, was de Trinity over het algemeen duurder op de markt.
TR-Rack: Omdat het een rackmodule is zonder de extra hardware van de Trinity, was de TR-Rack vaak betaalbaarder en een praktische keuze voor studio’s die al over de juiste controllers beschikten.
Deze vergelijking geeft je een beter beeld van de sterke en zwakke punten van beide instrumenten afhankelijk van je gebruiksscenario, of je nu een volledig workstation zoekt of een rackmodule voor integratie in een bestaande setup.
Wat zijn de concurrenten uit die tijd?
Toen de Korg TR-Rack in de late jaren '90 werd uitgebracht, waren er verschillende concurrerende synthesizer- en rackmodules die populaire keuzes waren onder muzikanten en producers. Hier zijn enkele belangrijke concurrenten uit die tijd:
1. Roland JV-1080
De Roland JV-1080 is waarschijnlijk de grootste concurrent van de Korg TR-Rack. Het werd beschouwd als een van de meest gebruikte en veelzijdige rackmodules, met een groot aantal uitbreidbare PCM-klanken en 128-stemmige polyfonie. De JV-1080 werd veel gebruikt in studio's voor een breed scala aan muziekproducties, van pop tot filmmuziek.
De JV- en XV serie zijn ook één van mijn favorieten, daarnaast kun je er extra expansieboards in plaatsen waardoor je er een scale aan geluiden bij krijgt.
2. Yamaha TG500
De Yamaha TG500 was de rackversie van de SY85 synthesizer en bood veel van dezelfde geluiden en functies in een compacte module. Deze module bood goede klankkwaliteit en multitimbraliteit, met een focus op digitale synthese en gebruiksvriendelijke bediening. Het was populair vanwege zijn betrouwbare geluiden en sterke bouwkwaliteit.
3. Emu Proteus 2000
De Proteus-serie van Emu, en met name de Proteus 2000, was een andere grote concurrent. De Proteus-modules stonden bekend om hun uitgebreide klankmogelijkheden, dankzij een groot PCM-geluidspalet en flexibele synthese-opties. De Proteus was een veelzijdige keuze voor zowel elektronische muziek als traditionele muziekproducties.
4. Kurzweil K2500R
De Kurzweil K2500R rackmodule was gericht op professionele gebruikers die veel flexibiliteit wilden in klankbewerking. Het was krachtiger in termen van klankbewerking en synthese dan de Korg TR-Rack, maar het was ook duurder. Kurzweil-modules stonden bekend om hun VAST synthese-engine, die diepgaande geluidsbewerking mogelijk maakte.
5. Alesis QSR
De Alesis QSR was een andere rackmodule die directe concurrentie bood aan de TR-Rack. De QSR had een vergelijkbare opzet met 64-stemmige polyfonie, een grote hoeveelheid presets, en uitbreidingsmogelijkheden. Het werd geprezen om zijn heldere, hoogwaardige klanken en gebruiksvriendelijkheid.
Al deze concurrenten boden sterke alternatieven voor de Korg TR-Rack, afhankelijk van de behoeften van de muzikant. Elk van deze modules had zijn eigen kenmerken en voordelen, maar de Korg TR-Rack bleef populair vanwege de rich PCM-klanken en de flexibiliteit die het erfde van de Korg Trinity.
Samenvatting
De Korg TR-Rack is een compacte maar krachtige rackmoduleversie van de beroemde Korg Trinity synthesizer, met dezelfde ACCESS synthesizer-engine die bekendstaat om zijn rijke klankmogelijkheden. Met 512 presets, 32 MB aan PCM-golfvormen, en 16-part multitimbraliteit is de TR-Rack een veelzijdige tool voor studio's en live-performances. De module biedt hoogwaardige geluiden variërend van realistische akoestische instrumenten tot uitgebreide synthesizerklanken, gecombineerd met een robuuste effecten-engine.
Hoewel de TR-Rack niet uitbreidbaar is met extra PCM-kaarten zoals sommige concurrenten uit dezelfde periode, blijft het een geliefde keuze onder producers en muzikanten vanwege zijn uitstekende geluidskwaliteit en gebruiksvriendelijkheid. De module is ideaal voor wie het iconische Trinity-geluid wil integreren in een compactere setup. Door zijn compatibiliteit met MIDI en de flexibiliteit van 4 stereo-uitgangen, kan de TR-Rack naadloos worden geïntegreerd in elke moderne studio of live-opstelling.
Samenvattend is de Korg TR-Rack een solide keuze voor iedereen die op zoek is naar een krachtige rackmodule met de bekende Korg-klanken, zonder de behoefte aan een volledig workstation zoals de Trinity. De combinatie van geluidskwaliteit, veelzijdigheid en compactheid maakt de TR-Rack een waardevolle aanvulling op iedere muzikale setup, of je nu een producer, sound designer of live-performer bent en is het absoluut één van mijn favorieten in de categorie soundmodules.
Misschien ook interessant
- Yamaha TX7 Tijdloze FM-Module die geschiedenis schreef
- De Roland V-Synth XT Module voor Real Time Bewerken van Geluiden