Terug in de Tijd met de Nederlandse Volksmuziek
Even kort dan, een artikel(tje) over de volksmuziek. Ik betrap me er zelf op (mijn omgeving nog meer) dat ik vaak teksten weet en liedjes die worden omschreven als Nederlandstalig en Volksmuziek kan meezingen. En dat terwijl niemand weet hoe dat ooit in m'n brein is terechtgekomen. Ik kan je verklappen dat ik in mijn jeugd verschillende periodes qua muziekstijl heb meegekregen waarvan er eentje de zogenaamde geheime zendermuziek is.
Misschien is m'n muzieksmaak daarom wel zo breed geworden want zolang een liedje iets te vertellen heeft of iets oproept gaan de cijfers van mijn bordjes omhoog. Dat geldt overigens ook voor de digitale piano's, synthesizers, keyboards en orgels die je hier (van jong tot oud/vintage) tegenkomt. Laat ik het dan nog maar niet over de studio's waar ik gek op ben hebben.
Nu genoeg over mij, het gaat om de Nederlandse muziekgeschiedenis. We lopen hier de geschiedenis een beetje door waarbij er een telkens een paar Nederlandse bands of artiesten worden uitgelicht. Naast de volksmuziek kom je natuurlijk ook de Nederlandse Pop tegen, daar kunnen we niet omheen.
Pieken en dalen van de Nederlandse muziekgeschiedenis
De Nederlandse muziekgeschiedenis kent pieken en dalen, met iconische hits die de tand des tijds hebben doorstaan en nieuwe generaties blijven inspireren. Van de opkomst van Nederbeat in de jaren '60 tot de Nederlandstalige volksmuziek van nu, zoals Berendse's recente nummer 1-hit in de Top 1000, heeft de Nederlandse muziekscene zich door de decennia heen constant vernieuwd.
Jaren '60: De Geboorte van Nederbeat en Popmuziek
De jaren '60 markeerden het begin van de Nederlandse popmuziek met de opkomst van bands zoals Golden Earring, die in 1965 doorbraken met hun hit "That Day". In dezelfde periode kregen we andere iconische acts zoals The Outsiders en Q65, die het Nederbeat-geluid vormgaven. Boudewijn de Groot bracht in 1966 zijn iconische hit "Het Land van Maas en Waal" uit, waarmee hij het Nederlandstalige lied naar een hoger niveau tilde.
Jaren '70: Levenslied en Sociale Kritiek
De jaren '70 zagen een verschuiving naar het levenslied, met artiesten zoals Corry Konings en haar grote hit "Huilen is voor jou te laat" in 1970. Tegelijkertijd brachten artiesten zoals Boudewijn de Groot nummers met een politieke boodschap, zoals "Verdronken Vlinder". Ramses Shaffy's "Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder" (1971) blijft een van de meest geliefde nummers uit die tijd.
Jaren '80: De Nederpop-revolutie
In de jaren '80 maakte de Nederlandstalige popmuziek een grote comeback. Doe Maar, een band die een fusie maakte van reggae en pop, domineerde de hitlijsten met nummers zoals "32 jaar (Sinds 1 dag of 2)" en "Doris Day". Ook Frank Boeijen en Het Goede Doel voegden zich bij deze golf van populaire Nederlandstalige muziek, met maatschappelijk bewuste teksten. Overigens kom ik zelf uit de "Doe Maar" tijd en heb als jongen van 14/15 heel wat liedjes van Vrienten en bandleden uitgezocht en gespeeld.
Jaren '90: De Verscheidenheid Bloeit op
De jaren '90 brachten een diversiteit aan genres naar de voorgrond, van de dansmuziek van 2 Unlimited tot de rock van De Dijk en Bløf. Marco Borsato groeide uit tot een van de meest succesvolle Nederlandse artiesten met hits zoals "Dromen Zijn Bedrog" en "De Bestemming".
Jaren 2000: Een opmerkelijke verschuiving
Na de diversiteit van de jaren '90, waarin pop en rock groot werden, zagen de jaren 2000, 2010 en 2020 een opmerkelijke verschuiving in de Nederlandse muziek. De muziekstijlen evolueerden en pasten zich aan aan de trends van de tijd, maar de invloed van volksmuziek, pop, en hiphop bleef sterk.
Jaren 2000: Het Tijdperk van Marco Borsato en Anouk
Na de diversiteit van de jaren '90, waarin pop en rock groot werden, zagen de jaren 2000, 2010 en 2020 een opmerkelijke verschuiving in de Nederlandse muziek. De muziekstijlen evolueerden en pasten zich aan aan de trends van de tijd, maar de invloed van volksmuziek, pop, en hiphop bleef sterk.
In de jaren 2000 domineerde Marco Borsato nog steeds de Nederlandse hitlijsten. Zijn nummers zoals "Binnen" en "Afscheid Nemen Bestaat Niet" werden grote hits. Tegelijkertijd groeide Anouk uit tot een van de belangrijkste rocksterren van Nederland, met nummers als "Girl" en "Lost". De populaire band Bløf zette ook hun succes voort met het nummer "Alles is Liefde", dat in 2007 een enorme hit werd.
Daarnaast ontstonden er nieuwe genres zoals Nederlandse hiphop, waarin artiesten zoals Lange Frans en Ali B hun opmars maakten. Dit was een nieuwe manier voor jonge artiesten om hun stem te laten horen en ze raakten snel de mainstream, mede dankzij de populariteit van platforms zoals TMF en YouTube.
Overigens is over een heel klein deel van deze generatie artiesten veel te doen vanwege (het mogelijke) grensoverschreidend gedrag. Echter maken ze deel uit van de Nederlandse muziekgeschiedenis waardoor ik me vrij voel om ze hier gewoon te noemen. Daarnaast mag de rechter oordelen en veroordelen, dat is niet aan mij. Maar goed, laten we doorgaan naar de jaren daarop volgend.
Jaren 2010: De Doorbraak van Hiphop en Pop
De jaren 2010 zagen de opkomst van hiphop als een dominant genre in de Nederlandse muziekscene. Artiesten zoals Lil' Kleine, Boef, en Ronnie Flex veroverden de hitlijsten met nummers als "Drank & Drugs" en "Habiba". Deze artiesten spraken een nieuwe generatie aan en hun invloed werd snel groter dan traditionele popmuziek. Maar ook Suzanne en Freek hebben hun muzikale duit in het zakjer gedaan.
Popmuziek bleef echter ook sterk aanwezig met artiesten zoals Miss Montreal en Dotan. Vooral Dotan's hit "Home" uit 2014 was een hoogtepunt van deze periode Guus Meeuwis bleef in deze periode ook succesvol met zijn stadionconcerten en hits zoals "Het Dondert en Het Bliksemt".
Jaren 2020 en daarna: Nieuwe Artiesten en Crossovers
In de jaren 2020 zien we een verdere evolutie van de Nederlandse muziek, waarin artiesten steeds meer genre-overstijgende muziek maken. Snelle is een van de meest succesvolle artiesten van dit decennium met hits als "Reünie" en "Smoorverliefd". Zijn mix van pop en rap spreekt een breed publiek aan.
Daarnaast zien we de opkomst van moderne volksmuziek, met Berendse, die een nummer 1 hit scoorde met "Als ik terug kon in de Tijd (Dan wel met Jou) in de Top 1000. Ook artiesten zoals Antoon en Maan blijven jongere generaties aanspreken met toegankelijke pop en rap. Ook Andre Hazes (Jr.) en Mart Hoogkamer laten weer van zich horen en laten we natuurlijk Roxy Dekker niet vergeten.
In de 21e eeuw zien we een nieuwe generatie Nederlandse artiesten opkomen. Tegelijkertijd blijven artiesten zoals Snelle en Antoon jonge luisteraars aanspreken met een mix van Nederlandse popmuziek en rap. Het gaat te ver om ze hier allemaal te noemen dus vind je hieronder een korte lijst met een diversiteit aan artiesten en bands die de Nederlandse muziekgeschiedenis door decennia heeft voortgebracht.
- Golden Earring - "Radar Love"
- Boudewijn de Groot - "Het Land van Maas en Waal"
- Doe Maar - "32 Jaar (Sinds 1 Dag of 2)"
- André Hazes - "De Vlieger"
- Marco Borsato - "Dromen Zijn Bedrog"
- Anouk - "Nobody's Wife"
- Bløf - "Alles Is Liefde"
- Guus Meeuwis - "Brabant"
- Ramses Shaffy - "Zing, Vecht, Huil, Bid, Lach, Werk en Bewonder"
- Rob de Nijs - "Malle Babbe"
- Corry Konings - "Huilen is voor jou te laat"
- Herman van Veen - "Suzanne"
- Ilse DeLange - "I'm Not So Tough"
- Snelle - "Reünie"
- Lil' Kleine - "Drank & Drugs"
- Ronnie Flex - "Blijf Bij Mij"
- Kensington - "Sorry"
- Frans Bauer - "Heb Je Even Voor Mij"
- The Cats - "Lea"
- George Baker Selection - "Little Green Bag"
- Shocking Blue - "Venus"
- Q65 - "The Life I Live"
- 2 Unlimited - "No Limit"
- BZN - "Mon Amour"
- The Scene - "Iedereen is van de wereld"
- Nick & Simon - "Rosanne"
- Antoon - "Hyperventilatie"
Conclusie
De Nederlandse muziekgeschiedenis is er een van voortdurende verandering en vernieuwing. Elke generatie heeft zijn eigen geluid, maar elementen van volksmuziek, pop, en hiphop blijven een constante factor. Van de geheime zenders in de jaren '70 tot de dominantie van hiphop in de jaren 2010, blijft de Nederlandse muziek evolueren en nieuwe generaties inspireren.