Roland V-Synth XT: De Ultieme Synthesizer voor Real-Time Manipuleren van Geluiden

De Roland V-Synth XT is de rack-versie van de originele V-Synth en werd gelanceerd in 2005. Deze synth biedt een krachtige combinatie van verschillende geluidstechnieken zoals Variphrase-synthese, PCM-sampling, en analoge modellering. Dankzij zijn veelzijdigheid is het een geliefd instrument onder sound designers en muzikanten die unieke klanken willen creëren.

Persoonlijke muzieknoot

Soms weet je wat je in huis hebt, dat was dan ook ooit de reden dat ik de Roland V-Synth XT (Rack) niet wou verkopen, tot het moment dat ik vanwege ruimtegebrek en de opkomst van software synthesizers heb besloten toch te doen. Vooral de D-50 kaart was ik erg van gecharmeerd, maar als je dan iets verkoopt moet je die ander ook wat gunnen. Dus ook de D-50 kaart ging mee. Toen kwam het moment dat ik ongeveer in 2020 of zoiets de toetsenbord versie kocht. Naast het feit dat hier de beide kaarten bij zaten vond ik het toetsenbord erg fijn om op te spelen. 

Nu er steeds meer betaalbare synthesizers met geweldige sounds en integratie met de computer op de markt komen ben ik daarvoor gezwicht. Maar dat neemt niet weg dat ik het een fantastisch apparaat vindt wat door geen enkele andere synth tot nu toe vervangen kan worden. Dat is overigens mijn mening, deel jij die niet? Laat dan onderaan een bericht achter om van te leren en onze lezers te inspireren.

Op zoek naar een nieuwe synthesizer?

Bekijk aanbiedingen bij:


Belangrijkste kenmerken van de Roland V-Synth XT

Variphrase-technologie: Hiermee kun je in realtime het tempo, pitch, en formant onafhankelijk van elkaar aanpassen. Dit biedt uitgebreide mogelijkheden voor het manipuleren van geluiden, vooral voor vocale effecten, timestretching en pitch-shifting.

Meerdere oscillatoren: De V-Synth XT beschikt over twee oscillatoren die zowel analoge modellering als PCM-sampling ondersteunen, waardoor je een breed scala aan klanken kunt creëren, van klassieke synthesizergeluiden tot complexe, gelaagde texturen.

Touchscreen-interface: Het apparaat heeft een intuïtieve touchscreen-interface waarmee je makkelijk geluiden kunt bewerken en parameters kunt aanpassen. Het biedt ook toegang tot geavanceerde controlefuncties zoals de TimeTrip Pad en de D-Beam voor realtime manipulatie.

Multitimbrale mogelijkheden: De V-Synth XT is 16-delig multitimbrale, wat betekent dat het apparaat meerdere geluiden tegelijkertijd kan afspelen, ideaal voor studio-opnamen of live sets.

Sampling en PCM-geheugen: De synth biedt 50 MB intern geheugen voor samples en de mogelijkheid om externe opslagapparaten te gebruiken. Je kunt de samples realtime manipuleren, wat de V-Synth XT tot een veelzijdige sampler maakt.

Voorgeïnstalleerde kaarten VC-1 en VC-2


Een uniek aspect van de V-Synth XT is dat hij wordt geleverd met twee ingebouwde expansiekaarten:

VC-1 D-50-kaart: Deze kaart emuleert de beroemde Roland D-50, een van de meest iconische digitale synthesizers uit de jaren '80. Je hebt toegang tot de originele D-50-klanken en de beroemde LA-synthese(Linear Arithmetic), waarmee je complexe, gelaagde geluiden kunt creëren. In de video hieronder laat de muzikant het verschil tussen de V-Synth XT en de originele D50 horen.


VC-2 Vocal Designer (Vocoder): Deze kaart verandert de V-Synth XT in een krachtige vocoder. Je kunt hiermee je stem of andere geluiden manipuleren door gebruik te maken van formant-shifting, harmonisatie, en pitch-manipulatie, ideaal voor vocale sound design en live performances.

Geavanceerde connectiviteit:

USB- en MIDI-connectiviteit: Via USB kun je samples en patches overdragen naar je computer, en je kunt de V-Synth XT gebruiken als een MIDI-controller.

Digitale audio-ingangen: Naast de analoge uitgangen beschikt de XT ook over digitale aansluitingen voor een naadloze integratie met moderne digitale audio-workstations (DAW's).

Waarom de Roland V-Synth XT opvalt

De Roland V-Synth XT is een krachtig instrument dat zowel moderne als klassieke synthesetechnologie combineert. Met de ingebouwde D-50-emulator en de vocoder is het niet zomaar een rack-synth, maar een alles-in-één sound design-tool voor live-optredens en studioproducties.

Het apparaat blijft populair vanwege zijn ongeëvenaarde mogelijkheden om geluid in realtime te manipuleren en dankzij zijn intuïtieve interface en veelzijdige gebruiksmogelijkheden is het een waardevolle tool voor elke muzikant die op zoek is naar innovatieve klankcreatie.

De V-Synth XT biedt nagenoeg alles wat je nodig hebt om zowel klassieke als futuristische geluiden te ontwerpen en live te gebruiken, met de betrouwbaarheid en klankkwaliteit waar Roland om bekend staat. Dat mag ik natuurlijk wel zeggen als Roland fan.

Wat vinden gebruikers van de V-Synth XT?


Gebruikers van de Roland V-Synth XT prijzen het apparaat om zijn enorme flexibiliteit en kracht in geluidsmanipulatie, vooral vanwege de Variphrase-technologie die pitch, timing en formant onafhankelijk kan aanpassen. Dit maakt het instrument uitermate geschikt voor sample-mangling en vocal sound design. Daarnaast wordt de D-50 emulatie die in de XT zit vaak geprezen vanwege de nostalgische klanken en uitgebreide functies die herinneren aan de klassieke Roland D-50.

Positieve punten die vaak genoemd worden

Gebruiksvriendelijke interface: De V-Synth XT is voorzien van een touchscreen, wat het bewerken van geluiden eenvoudig en intuïtief maakt. Gebruikers waarderen de snelle toegang tot belangrijke functies zonder ingewikkelde menu's door te moeten.

Multifunctionele geluidsverwerking: Naast standaard synthklanken biedt de V-Synth XT een breed scala aan effecten, waaronder vocoder en audio-processing, wat perfect is voor real-time geluidsmanipulatie tijdens live-optredens of studiowerk.

Breed scala aan oscillatoren: Gebruikers vinden het geweldig dat de V-Synth XT zowel digitale als analogegeluiden kan genereren, met oscillatoren die variëren van PCM tot analoge golven zoals de bekende Supersaw.

Minpunten

Beperkt sample-geheugen: Een veelgehoord kritiekpunt is het relatief kleine ingebouwde geheugen (50 MB), wat voor sommige gebruikers een beperking kan zijn, vooral als ze uitgebreide samples willen laden.

Polyfonie: Hoewel de XT een geavanceerd instrument is, is de polyfonie beperkt tot 24 stemmen, wat bij zeer complexe patches kan leiden tot stemverlies tijdens het spelen.

Ondanks deze kleine nadelen blijft de V-Synth XT een favoriet onder sound designers en muzikanten die op zoek zijn naar innovatieve en expressieve manieren om geluid te creëren. Het wordt vaak beschouwd als een veelzijdige synth die zowel live als in de studio indrukwekkende prestaties levert.

Voor welk soort muziek in de V-Synth XT geschikt?


De Roland V-Synth XT is geschikt voor een breed scala aan muziekstijlen, maar hij is vooral geliefd bij muzikanten en producers die werken in genres waar geluidsmanipulatie en experimentele sound design centraal staan. Dankzij zijn krachtige functies is de V-Synth XT ideaal voor de volgende soorten muziek:

1. Elektronische muziek

Genres: Techno, house, trance, ambient, EDM.

De uitgebreide oscillators (inclusief Supersaw, bekend van Roland's JP-8000) en de mogelijkheid om samples te manipuleren via de Variphrase-technologie maken het een perfecte keuze voor elektronische producers die op zoek zijn naar unieke texturen en dynamische geluiden. Producers kunnen complexe pads, basslines, en leads maken, die typisch zijn in elektronische muziek.

2. Sound design en filmmuziek

Genres: Cinematische muziek, soundscapes, avant-garde, film en game soundtracks.

De V-Synth XT biedt geavanceerde tools zoals formant-synthese, real-time sample-modificatie, en een krachtige vocoder, wat het perfect maakt voor het creëren van atmosferische, futuristische en complexe geluidslandschappen. Dit maakt het een uitstekend instrument voor sound designers die werken aan film-, tv-, of gameproducties.

3. Pop, synthwave, en retro-stijlen

  • Genres: Synthpop, synthwave, new wave, retro electro.
  • Waarom: Met de ingebouwde VC-1 D-50 kaart, die de klassieke Roland D-50 synth emuleert, kunnen producers klassieke geluiden uit de jaren '80 en '90 oproepen. Dit maakt het instrument populair onder artiesten die zich richten op retro-synth-klanken en nostalgische elektronische muziek.

4. Experimental en avant-garde

Genres: Noise, avant-garde, experimentele muziek.

De Variphrase-technologie en de mogelijkheid om geluiden extreem te vervormen en manipuleren maken de V-Synth XT bijzonder geschikt voor experimentele muziek, waarbij conventionele regels worden doorbroken en nieuwe geluiden centraal staan.

5. Industrial en techno

Genres: Industrial, darkwave, techno, hard techno.

De V-Synth XT wordt geprezen om zijn agressieve sound-design-mogelijkheden. Vooral de feedback-oscillators en de mogelijkheden om samples te bewerken zonder kwaliteitsverlies maken het perfect voor genres die vragen om harde, bewerkte klanken en texturen.

Door deze veelzijdigheid is de Roland V-Synth XT een krachtige tool voor muzikanten die niet alleen traditionele synthesizergeluiden zoeken, maar ook graag geluid willen vormen en manipuleren voor unieke resultaten. Het is vooral sterk in elektronische, cinematische en experimentele muziek, waar de uitgebreide synthese- en samplemogelijkheden maximaal benut kunnen worden.

Hoe klinkt de V-Synth XT? DEMO


Welke artiesten gebruiken of gebruikten de V-Synth of XT?


De Roland V-Synth en V-Synth XT zijn door de jaren heen gebruikt door verschillende gerenommeerde artiesten, vooral in de elektronische muziek en sound design. Hier zijn enkele bekende artiesten en producenten die de V-Synth of V-Synth XT in hun setup hebben gehad:

1. Jean-Michel Jarre

De Franse pionier van elektronische muziek heeft de Roland V-Synth vaak in zijn live optredens en opnames gebruikt. Jean-Michel Jarre staat bekend om zijn uitgebreide gebruik van synthesizers en sound design, en de V-Synth was een onderdeel van zijn arsenaal om rijke, gelaagde klanken te creëren.

2. Jordan Rudess (Dream Theater)

De toetsenist van de progressieve metalband Dream Theater, Jordan Rudess, is een groot voorstander van de Roland V-Synth. Hij heeft de synth vaak gebruikt om complexe, futuristische klanken te maken die passen bij de progressieve sound van Dream Theater. Hij waardeert vooral de veelzijdigheid en de expressieve mogelijkheden van de V-Synth voor live-optredens.

3. Orbital

De elektronische muziekgroep Orbital heeft de V-Synth gebruikt voor hun live optredens en opnames. Ze maken gebruik van de uitgebreide mogelijkheden van de V-Synth voor het maken van unieke geluiden die passen bij hun complexe, gelaagde tracks.

4. Gary Numan

Gary Numan, een pionier in synthpop en new wave, heeft de Roland V-Synth gebruikt in zijn live shows. De V-Synth sluit goed aan bij de donkere, atmosferische klanken die typerend zijn voor zijn latere muziek in het industrial- en elektronica-genre.

5. Nine Inch Nails (Trent Reznor)

Trent Reznor, het brein achter Nine Inch Nails, heeft de V-Synth gebruikt in zowel studio-opnames als live optredens. De mogelijkheid om geluiden te manipuleren en te vervormen is perfect voor de industriële en experimentele muziek van Nine Inch Nails.

6. Laurent Garnier

De Franse DJ en producer Laurent Garnier, een belangrijke naam in de elektronische en house-scene, heeft de V-Synth gebruikt in zijn producties. Hij staat bekend om zijn innovatieve gebruik van synthesizers om elektronische muziek te vernieuwen, en de V-Synth biedt de flexibiliteit om nieuwe geluiden te creëren.

Deze artiesten benadrukken de veelzijdigheid van de V-Synth en V-Synth XT, vooral op het gebied van geluidsmanipulatie en live performen. Het apparaat blijft populair vanwege zijn mogelijkheden om niet alleen conventionele synthesizerklanken te produceren, maar ook om complexe, dynamische geluiden te creëren die passen bij verschillende muziekstijlen, van elektronisch tot progressieve rock en industrial.

Wat is het verschil tussen de V-Synth en de V-Synth XT?


De Roland V-Synth en V-Synth XT delen veel van dezelfde functies, maar er zijn enkele belangrijke verschillen tussen de twee modellen, vooral in termen van fysieke opbouw en ingebouwde mogelijkheden. Hier is een overzicht van de belangrijkste verschillen:

1. Vormfactor en Ontwerp

V-Synth: Dit is het toetsenbordmodel met 61 semi-gewogen toetsen. Het is bedoeld voor live-performances en studio-opstellingen waar een fysieke toetsenbordinterface gewenst is. Het heeft ook real-time controllers zoals de TimeTrip pad en de D-Beam controller.

V-Synth XT: Dit is de rackversie van de V-Synth. Het biedt dezelfde klankengine, maar zonder toetsenbord, wat het geschikt maakt voor rack-gebaseerde studio-opstellingen of voor muzikanten die al een controller gebruiken. Het touchscreen is nog steeds aanwezig voor eenvoudige bediening.

2. Ingebouwde Expansies

V-Synth: Het originele toetsenbordmodel had geen ingebouwde expansies, maar het was uitbreidbaar met de VC-kaarten (zoals de D-50-kaart en de Vocal Designer-kaart), die apart konden worden aangeschaft.

V-Synth XT:De XT-versie wordt standaard geleverd met twee ingebouwde VC-expansies:

VC-1 D-50 kaart: Biedt volledige emulatie van de klassieke Roland D-50 synthesizer. (Deze is écht te gek)

VC-2 Vocal Designer kaart: Dit voegt geavanceerde vocoder- en formant-synthesefuncties toe, wat het bijzonder krachtig maakt voor vocale sound design.

3. Toepassing en Functionaliteit

V-Synth: Dit model is ontworpen voor muzikanten die een toetsenbordinterface willen voor directe toegang tot geluiden en real-time performancecontrollers. De TimeTrip pad en D-Beam maken het ideaal voor live-gebruikers. Het toetsenbord speelt enorm fijn. (uit eigen ervaring)

V-Synth XT: Dit rackmodel is meer gericht op studio-opstellingen of muzikanten die een uitgebreide synth willen integreren in hun bestaande MIDI-configuraties zonder extra toetsen. De rack-versie biedt dezelfde functies als de toetsenbordversie, maar neemt minder fysieke ruimte in beslag.

4. Live Performances

V-Synth: Vanwege het ingebouwde toetsenbord en de fysieke controllers, zoals de D-Beam en TimeTrip pad, is de V-Synth meer geschikt voor live-optredens.

V-Synth XT: Hoewel de XT-versie krachtige functies heeft, is het meer geschikt voor studio-gebruik vanwege de rack-montage. Het kan echter nog steeds in live-omgevingen worden gebruikt in combinatie met een MIDI-controller.

5. Extra Mogelijkheden

V-Synth XT biedt 16-delige multitimbrale mogelijkheden, wat het krachtiger maakt in situaties waar meerdere geluidslagen of gelijktijdige geluiden nodig zijn. Dit ontbreekt in de originele V-Synth.

Samengevat

V-Synth (toetsenbord): Ideaal voor live-performances met real-time controllers zoals de D-Beam en TimeTrip pad.

V-Synth XT (rackversie): Geschikt voor studio-gebruik en komt met ingebouwde D-50 emulatie en Vocal Designer (vocoder) functies, zonder toetsenbord. Het biedt ook 16-delige multitimbraliteit, wat het veelzijdiger maakt voor complexere producties.

Beide modellen zijn uitermate geschikt voor sound design en het creëren van unieke geluiden, maar je keuze hangt vooral af van of je een fysieke toetsenbordinterface nodig hebt of de voorkeur geeft aan een rack-opstelling.

Wat zijn of waren concurrerende synthesizers van de V-Synt en XT?


De Roland V-Synth en V-Synth XT waren in hun tijd revolutionaire synthesizers, maar ze hadden verschillende concurrenten die eveneens krachtige sound-designmogelijkheden boden. Hier zijn enkele belangrijke concurrenten die in dezelfde markt speelden:

1. Korg OASYS (2005)

Type: Workstation synthesizer

De Korg OASYS was een krachtig instrument met een open architectuur en diverse synthesemogelijkheden zoals PCM, virtual analog, en wavetable synthesis. Het bood een enorme hoeveelheid flexibiliteit en was een direct alternatief voor muzikanten die op zoek waren naar een alles-in-één oplossing voor zowel live-optredens als studio-gebruik.

Verschil: De OASYS was een stuk duurder en bood meer mogelijkheden als workstation, terwijl de V-Synth meer gericht was op unieke real-time sound manipulation met de Variphrase-technologie.

De eerste keer dat ik op een Korg Oasis speelde was ik erg onder de indruk. Een fantastisch apparaat met enorme mogelijkheden. Echter toen ik er zelf één kocht viel het mij toch wel wat tegen. De sounds waren een stuk scherper (veel hoog) dan ik gewend was. Die is dan ook redelijk snel weer de deur uit gegaan.

2. Yamaha Motif ES (2003)

Type: Workstation synthesizer

De Yamaha Motif ES bood een combinatie van sampling, sequencing, en virtual analog synthesis. Het was ook populair onder live performers en sound designers dankzij zijn uitgebreide effecten en multi-layered sounds.

Verschil: Hoewel de Motif ES een sterke workstation was met geïntegreerde sampling, bood het niet dezelfde real-time geluidsmanipulatie als de V-Synth met zijn Variphrase en TimeTrip Pad.

De Yamaha Motif ES heb ik een tijdje gebruikt voor de pianogeluiden die zoals ik me nog kan herinneren geweldig waren/zijn. Tegenwoordig zijn er legio aan fantastsiche pianogeluiden in stage piano's en synthesizers beschikbaar, maar de Motif ES is nog steeds een gewild instrument, los van dat er meer vraag is naar de XS.

3. Clavia Nord Modular G2 (2004)

Type: Modulaire virtueel-analoog synthesizer

De Nord Modular G2 bood een volledig virtueel modulaire syntheseomgeving waarmee gebruikers hun eigen signaalpaden konden creëren en modificeren. Dit maakte het een uitstekende keuze voor sound designers die volledige controle over hun geluid wilden.

Verschil: De V-Synth was meer gericht op sample-manipulatie en vocale effecten met formant-synthese, terwijl de Nord Modular G2 zich richtte op modulaire synthese voor complexe signaalroutes.

4. Access Virus TI (2005)

Type: Virtueel-analoog synthesizer

De Access Virus TI was enorm populair vanwege zijn krachtige virtueel-analoogengine en uitgebreide effectensectie. Het bood veel mogelijkheden voor EDM-producenten en sound designers die geïnteresseerd waren in rijke pads, leads, en trance-geluiden.

Verschil: Hoewel de Virus TI zeer geliefd was voor zijn analoge sounds, was het minder gericht op de samplings- en geluidsmanipulatiefuncties waar de V-Synth in uitblonk.

De Ti2 heb ik als stand alone desktopversie gehad met een 19" frame om hem ook in een Rack te zetten. Die switch heb ik dan ook regelmatig gemaakt. Acces is een zeer goed merk alleen de integratie met de computer verliep bij mij niet zoals het hoorde en daarom heb ik hem toen verkocht.

5. Kurzweil K2600 (2001)

Type: Workstation synthesizer

De Kurzweil K2600 was bekend om zijn VAST-engine (Variable Architecture Synthesis Technology), waarmee gebruikers complexe en veelzijdige geluidslagen konden creëren. De K2600 bood een sterke combinatie van synthesese en samplingsmogelijkheden.

Verschil: De V-Synth was veel sterker in real-time manipulatie van samples met behulp van Variphrase, terwijl de K2600 meer gericht was op multi-layered composities en traditionele samplingtechnieken.

Ook de Kurzweil 2600 (dikke zware bak) heb ik kort in bezit gehad maar ik had er op dat moment niet zoveel mee dus ervoor gekozen hem weer te verkopen. Let op het display wanneer je er eentje koopt.

6. Alesis Fusion (2005)

Type: Workstation synthesizer

De Alesis Fusion combineerde PCM, VA (virtueel analoog), FM-synthese, en sampling in één krachtige synthesizer. Het bood meerdere synthesevormen binnen één instrument, wat het een directe concurrent maakte van andere workstations zoals de Korg OASYS en Yamaha Motif.

Verschil: Hoewel de Fusion veelzijdig was, miste het de unieke real-time sound manipulation tools zoals de V-Synth’s Variphrase en TimeTrip Pad.

Samenvatting:

De Roland V-Synth en V-Synth XT onderscheiden zich vooral door hun Variphrase-technologie, waarmee gebruikers in real-time pitch, time, en formant onafhankelijk van elkaar kunnen aanpassen, en door hun vocoder- en D-50-emulatie(voor de XT-versie). Concurrenten zoals de Korg OASYS, Access Virus TI, en de Yamaha Motif richtten zich meer op traditionele workstation- of virtueel-analoge functies, terwijl de V-Synth zich meer richtte op creatieve geluidsmanipulatie en sample-bewerking in real-time.


Bekijk aanbiedingen van Synthesizers bij: